lördag, januari 31, 2009

Här är vårt stora problem



Man pratar mycket nu om narkotikaproblemet här på Åland och visst stämmer det att narkotikamissbruket är ett bekymmer. Men vårt största problem är nog ändå alkoholen. Och då de ungas alkoholbruk.


Idag fick jag höra om att de pratat om i radion att finländska ungdomar super sig mer redlöst fulla nu än tidigare. Du kan läsa hela artikeln här.



Det kom fram i en doktorsvahandling som säger det.
Men jag blir lite fundersam på avhandlingen när det står


"Nästan var tredje patient under 16 år som vårdas för akut förgiftning har druckit sprit". Jag blir där lite fundersam av att vad blir de andra förgiftade av ?
Hoppas bara det inte är tabletter.



Men det som man också skriver om i avhandlingen så är ju att "mellan åren 1971 och 2005 fördubblades antalet alkoholförgiftningar bland barn och ungdomar i Finland" så är ju skrämmande.
Vad beror det på ?


Varför är det så stort just i Finland ?

  • Kan det bero på den finska mentaliteten som gör att finländare dricker mer och då kraftigt berusad än andra ?
  • Skulle vara intressant och se om det är skillnad i mellan finlandssvenskar som då lär vara mer som rikssvenskar än "finnar".


Men den stora förändringen mellan 1971 och nu är tydlighet i föräldraskapet anser jag. Och de ungas respekt för de vuxna anser jag att är nästan obefintligt.
Jag vet att som lite av curlande två barnsförälder är det här lite att kasta sten i ett glashus.
Men jag kan inte låta bli att nämna ju om föräldraskapet och repekten för de äldre.

Sen är det ju större press på de unga idag. Vi har fler unga idag som mår psykiskt dåligt. Men då går inte heller att lägga det här ansvaret på de unga för att vi vuxna måste ta vårt ansvar också.
Men jag tror att vi måste lära oss finländare att kunna prata mer om våra egna känslor. Jag tror nämligen att det finns ett samband med det hårda supande och hur man mår psykiskt.
Hur ofta hör man inte "usch vilken vecka i helgen behöver jag mig en ordentlig fylla för att kunna slappna av".
Därför blev jag lite orolig tidigare i inlägget där jag nämnde om tabletter i samband med förgiftningar på akuten.

Men det viktiga är ändå att vi tar vara på våra barn och ger dem förutsättningar för en bra upväxt och där tycker jag att det är viktigt att ge de dem bra självkänsla.
Och där är det viktiga att uppmärksamma och berömma dem. Där har vi alla vuxna ett gemensamt ansvar att stärka de ungas välmående.

Ha det bra

Inga kommentarer: