onsdag, januari 14, 2009

Viktigt att växande barn äter

På morgnarna när jag börjar jobba så brukar gå igenom vissa tidningar på nätet. Och det är ju ungdomsfrågor då som gäller för mig och mitt jobb. I jobbet så är det att jag försöker uppmuntra en dialog mellan elev poch skola.
I den här artikeln funkar inte dialgoen i alla fall. Det handlar om en 13-årig ungdom som var hungrig och tog en extra fiskpinne.
Det slutar med att skolperonalen kallar dit polisen för att avlägsna ungdomen.

Visst är det fel om man inte håller sig till regelerna, men man måste väl se vad som är problemet.
Om pojken är hungrig så lös det och förklara kring reglerna sen.
Man brukar prata om ungdomsproblem men här anser jag att vuxna inte betett sig rätt i den här situationen.
För problemet att är att kille är hungrig och hur kommer det sig ?
Det kan vara olyckliga omständigheter som gör att han inte ätit morgonfrukost hemma.
Sen skall väl inte någon straffas om de verkligen vill äta eftersom jag tycker vi har ett växande problem som är tvärtom. Nämligen att de inte äter i skolan.

Sen är det rätt att man bara får äta tre fiskpinnar, för i högstadieåldern så så äter visa mer och vissa mindre.
Vissa kanske tränar hårt och behöver äta mer.
Här skulle jag gärna ha din åsikt, därför lägger jag in en enkät där du kan fylla i vad du tycker.
Fyll gärna i din åsikt.

Ha det så bra

5 kommentarer:

Anonym sa...

3 st fiskpinnar var nog i snålaste laget.ingen som är hungrig skulle bli mätt på det och det fanns säkert ett antal över,många ungdomar i den åldern äter inte fisk.

Anonym sa...

Luca är 5 år och äter vanligtvis 5-6 fiskpinnar + mos vid lunch.
Bra inlägg men svårt att påverka

Anonym sa...

Äh! Luca blir ju bara 4

Göte sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Göte sa...

Men om 3 fiskpinnar för lite för en 4-åring så kan man ju inte ha det i ett högstadie. Svårt att göra något men lätt ha åsiker om :-)