söndag, januari 18, 2009

Bredda utbildningen inte bara kvalitéhöjning

När jag far ut och springer så lyssnar jag på radion för min mp3 spelare har tyärr gått sönder. Så även idag när jag for ut på min länk.
Idag så nämnde de i nyheterna att Stockholms stad och landstinget som vill starta ett vård- och omsorgscollege.
Syftet med det är att man skall locka fler till att jobba inom vård- och omsorg.
Ett bekymmer jag upplever är att vårdyrken nu blir för teoretiska, så de som inte har lätt för att läsa så kan då inte utbilda sig inom vårdyrket.
Det jag tänker då på är närvårdarutbildningen. Jag jobbar ju nu som ungdomslots och samrbetar med de olika vidareutbildningarna på åland och det är faktiskt så nu att de har gansa höga krav på närvårdarutbildningen idag just pga de skall kunna godkännas av medicin- och socialstyrelsen tror jag det hette.
Okej skall man dela ut mediciner så måste ju klara av det och sätta de kravet. Men då ställer jag frågan måste alla som vill jobba inom äldrevårde dela ut medicin ?
Kan man inte dela upp utbildningen så det skulle finnas en närvårdar- och omvårdnadexamen då?
Den utbildningen skulle då vara 2 år och sen skulle man kunna läsa ett tredje år just där då för sjuk- och närvårdarexamen
Det som gör mig orolig är att medett vård- och omsorgscollege att det blir för teoretiskt. Och då kommer det inte att nå målet, dvs att fler skall välja vårdyrket.

Jag har redan nu märkt att vill man gå fritidsledarutbildning i Sverige för att bli ungdomsledare här på Åland så måste du alltså gå högskola eftersom de ändrat nu då så för att bli ungdomsledare så måste du gå högskola. Så då måste du alltså ha en gymnasiekompetens eller högskoleförberedande utbildning.
Jösses visst är det bra att man kvalité höjer utbildningen men man får ju inte samtidigt höja den så fler inte klarar av att gå sin utbildning.
Bara om man inte har det rätta läshuvudet så är man inte för obildad för att jobba som undomsledare eller inom äldreomsorgen.

Som ungdomslots har jag träffat en hel del duktiga ungdomar som har svårt att gå sin sin utbildning för att den blivit för teoretisk eller att de inte har gymnasieutbildningen i grunden.
Vi kommer att få problem i framtiden att få tag i utbildad personal för att man höjer kraven på utbildningen.
Nu tänker ju någon att det finns ju läroavtal. Men då skall du redan ha en tjänst och där är ett problem.
Det är viktigt att vi får in så många som möjligt in i utbildningssystemet. För vi vinner inte på att människor blir marginaliserade.

Ha det bra

Inga kommentarer: