söndag, januari 25, 2009

Ålands Idrottsgala

En fantaskiskt trevlig kväll med massor med bra underhållning. Så kan man sammanfatta idottsgalan igår kväll.
Igår var det ju idrottsgalan på idrottsgården och jag kan erkänna att efter en lång dag i Ålands idrottscenter simhall så var soffan hemma mer lockande än idrottsgalan.
Men oj vilken tur att jag for, för vilken gala !!! Det var bara inte en idrottsgala utan det var också ett fantastiskt skådespel för ögat och örat över hur bra musik förmågor vi har på Åland.
Det var allså inte bara en idrottsgala utan också en musikgala för det var som sagt otroliga framträdanden av musikinstitutets elever samt kören Good News.



En höjdare på galan var nog att ha så celebert besök som av sportkommentator konstnären Kaj Kunnas.
Ja jag kallar honom sportkommentator konstnären för det anser jag att Kaj Kunnas är en konstnär att kunna beskriva idrotthändelser och prestationer som få. Han besitter även ett fantastiskt gott språk, intellektualitet, samt en förmåga att omvandla allt ovanstående till humoristiska kommentarer.

Priser på galan gick mycket till Janne Holmén, Fredrik Fredlund och golf vilket de alla är välförtjänta efter stora framgångar under 2008.
Själv kan jag erkänna att jag höll på Erica Granesäter i priset om årets idrottskvinna så att jag t.om. knäppte händerna.
Det skulle varit roligt om hon fått den erkänslan, och kanske är jag lite partisk i frågan eftersom jag tränat henne.

Avslutningen rockades loss med lite hårdrock av hög åländsk klass med musiker som bl.a. Tony Mattsson, Nick Kotzev och sång av bl.a. Tony "sing in be" Wikström, Tosse Jansson och en till som jag tyvärr aldrig upfattade namnet på.

Jag kan konstatera att Åland har hög klass på sina idrottare och musiker men inte bara det utan trots vår litenhet med 27 000 invånare så är vi ena jäklare på att organisera galor också.
Det viktiga är att vi tror på oss själva då kan vi vara så duktiga.
Därför kan vi premiera:
Ove Lehto, VM-guld i bänkpress
Fredrik Fredlund, EM-guld i Pro Stock Bike
Marcela Sandvik, EM-guld i bänkpress
Kenneth Sandvik, EM-brons i styrkelyft
Sune Abrahamsson, EM-brons för lag i sportskytte
Bror Eriksson, EM-brons i sportskytte heavy 100 m, EM-brons two guns.

Men ändå så gick priserna enligt följande:
Årets idrottsliga genombrott: Wilhelm Ingves, fotboll
Årets idrottsledare: Niklas Rajamäki, golf
Årets idrottslag: Jomala IKs volleydamer
Årets idrottsprestation: Janne Holmén, friidrott
Årets idrottskvinna: Jenny Häggblom, golf
Årets idrottsman: Janne Holmén, friidrott

Sen vill jag avsluta att lyfta fram Eivor Sundman som fick priset som årets idrottskompis vilket hon är välvärd.
Utan personer som henne så klarar inte sig idrotten. De som ställer upp ideellt för idrotten. För vi får ändå inte glömma att utan bredd så är det svårare att få en topp. Utan glädjen så tappar idrotten sin själ.

Ha det bra

Inga kommentarer: