fredag, januari 02, 2009

Inte alltid bra med att tänka kallt


Det var en insändare som jag reagerade ganska starkt på i våra åländska tidningar. Du kan läsa insändaren här.

De handlade om att insändarskribenten tyckte att man borde sänka vatten temperaturen i Ålands idrottscenter till 20 - 22 grader. Av hänsyn till de som simmar längre sträckor som 2-4 km samt av ekonomiska orsaker.

Jag har varit runt i många simhallar i Sverige och Finland och det vanliga är att det är mellan 25 - 27 grader i simbassängerna och i barnbassängerna runt 32 grader.

Vidare står det också att det med nuvarande 27 grader påverkar det insändarskribentens simtider negativt. Här är nog insändarskribenten inte riktigt insatt för det är nog så att den optimala vattentempereraturen för en simmare ligger runt 26 grader.


Om det ekonomiska så med 22 grader i vattnet så skulle inte många vilja vara där och simma. Jag har nu i dagarna skickat ut brev till ca 90 barn som är anmälda i vårens simkurser i Ålands idrottscenter.
Det skulle vara omöjligt för oss att bedriva simskola och simträningar i 22 graders vatten. Vissa av barnen fryser nu med 27 grader i vattnet.

Ibland är det bra att ha lite kyla men inte i alla lägen.


Ha det bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Göte!
Så skönt att få höra från ett proffs att vattentemperaturen är bättre vid högre temperatur än vad insändaren Stephan skriver om vad som skulle vara bäst för honom.
Jag funderade direkt på att det blir Mariebad i fortsättningen, annars hinner jag frysa ihjäl så långsam framfart som jag har i bassängen.
Ha det gott

Göte sa...

Hej Karin du kan nog simma lugnt i Ålands idrottscenter ännu. Jag var dit på träning med SIF simmare idag och då var temperaturen i vattnet som den skall vara i en simbassäng nämligen runt 27 grader.

Ha det bra