fredag, januari 09, 2009

Drogdebatt

Idag satt jag och lyssnade på drogdebatten från lagtinget. Det som var roligt var att debatten var relativt konstruktiv och stämningen god. Det var inte det här med oppositionen som skulle göra allt för att kritisera regeringen.
Men en sak som jag blev att fundera på var när vissa från regeringsppartiena vill ha landskapet som huvudman för missbrukarvården.
För det jag har förstått var att en av den största kritiken är sen när de kommer hem efter straff och vård så behövs det förbttras om att få hjälp med bl.a. jobb och bostad.
Men det är ju inte missbrukarvården sak utan det är kommunen som skall hjälpa till med det.
Missbrukarvården gör så gott de kan med de redskap de har.
Men har vi ingen tvångsvård så tror jag inte heller det kommer att fungera bättre, för vill någon avbryta sin vård nu så är det bara att gå därifrån.

Däremot så borde man på åland börja ed att se om det skulle finnas en möjlighet att få vissa straff omräknat i vård. Givetvis så skall den slutna vården vara längre än starffet. Ett vårdstraff skulle inte få vara kortare än 9 månader.

Sen avslutningsvis så pratde man om ett behandlingshem på Åland. Nej bevare mig väl det har vi tack och lov inte missbrukare till och ingen vill väl knappast impotera missbrukare hit för att fylla behandlingshemmet. Däremot att man skulle ha jourhem för ungdomar skule vara högre prioritet och då kan man komma in med rätt åtgärder i rätt tid med barnskyddslagen.
Jag hade mer saker som jag gärna skulle skrivit av mig under dagen när jag lyssnade på debatten, men då skulle det blivit så långt inlägg så därför håller jag mig till det som jag tyckte var de väsentligaste tankarna.

Men det viktiga är nu att vi alla reagerar och agerar för att störa missbruket av droger på Åland.

Ha det så bra

Inga kommentarer: