måndag, januari 05, 2009

Det är något som inte stämmer


Den här regeringen ser ju nu på möjligheterna att höja pensionen för de pensionärer med låg inkomst.
I somras kom ju den här 70 euros höjningen, som egentligen sen inte var 70 euro utan lägre för de flesta.
Jag har skrivit det i min blogg förut men tyvärr går det ju åt andra hållet att man höjer kostnaderna. Okej nu skall jag förtydliga att de flesta kostnadshöjningar så gör ju inte vår regering utan andra klåpare om jag säger så.
Våren 2007 tror jag det var som ÅSUB utredningen kom ut med att de som har det svåraste ekonomiskt så är kvinnliga pensionärer och ensamstående föräldrar.
Men vad har hänt ?
ÅHS höjer kostnadstaket för pensionärerna, men där kan regeringen gå in och stoppa det. Vilket jag hoppas de också gör.
MISE höjer sina avgifter och där hamnar då ännu en kostnadsökning för pensionärerna.
TV-licensen höjs.
Och sen då för de äldre i Mariehamn som bor i egnahemshus rejäla höjningar för snöplogning och skottning.
Det som är synd är att det nu kommer så mycket höjningar för pensionärerna på samma år och de som har det tufft får det ännu tuffare nu. Idag så hade tidningen Åland en artikel om att matpriserna stigit med 9 procent på ett år.
Så det här "pensionärstillägget" som regeringen la till folkpensionärerna så är nu redan uppäten av kostnadshöjningar.
Som sagt så blev det inte mer för de i plånboken.
Men regeringen har ju sagt att den s.k. 70 euros höjning bara är tillfällig och att det skall komma något bättre senare. Så man får hoppas att det kommer något snart för nu höjs allt utom pensionerna.

Ha det bra.

Inga kommentarer: