onsdag, januari 21, 2009

MI - Motiverande samtal

Idag och imorgon går jag en kurs i MI ( motivational interviewing ) eller motiverande samtal som det allmänt kallas.
I mitt jobb som ungdomslots så är att jobba med att öka motivationen till bl.a. studier med ungdomar.
Men efter att gått kursens första av tre dagar så känner jag YES det här kommer att ge mig mycket.
Det gäller för mig att jobba i en förändringsprocess med ungdomarna.
Och här får jag nog rätta modellen för hur jag kan jobba vidare med det för de flesta ungdomar. Man får ju inte glömma att varje ungdom är en enskild individ och behöver därför bemötas som enskild individ med olika behov. Men ändå känns det som jag kan använda motiverande samtal på i stort sett de flesta ungdomar jag träffar.
För alla behöver behöver någon få hjälp med motiavtionen. Även du och jag.
Kort kan man förklara så här att förhållningssätt i MI är:
Respekt för klientens perspektiv och erfarenhet.
Ta fram klientens resurser och motivation.
Bekräfta klientens kapacitet att styra sitt liv och underlätta val - klientens eget ansvar.

Det här passar bra för mig att jobba med. Och efter en tung vecka med som jag sett många misslyckanden känns det nu att jag är på rätt väg.
Och nu ser jag inte veckan som misslyckanden, utan jag ser att jag sått frön till förändringsarbete hos de flesta ungdomar.
Sen när de vill ha mer hjälp igen så finns jag där.

Ha det bra.

Inga kommentarer: