tisdag, januari 06, 2009

En händelse rik dag

Ja jösses vilken dag. Det börja igår när jag efter simträningen skulle fara och handla, trodde jag för allt var stängt efter kl.20 igår. Så imorse var det inte mycket i kylskåpet. Men tack och lov så var det öppet idag så jag kunde ila iväg och handla. Men på hemvägen så blev det ett stopp i Jomala och skidtur på 40 min.
Efter det full fart hem för att fara med familjen ut på isen.
Men sen när jag kom hem så såg jag att all kycklingfileer jag köpt hade bäst före datum 5/1.
Så jag bjöd över min mor på middag om hon kunde handla lite åt oss på hitvägen :-)
så jag kunde vara lugnare på isen med familjen. Och där var jag gärna för Johannes skulle skrinna för första gången på riktigt. Han har prövat tidigare att ha på sig skridskor men då hitta han inte balansen och trilla hela tiden. Men nu gick det bättre och han hitta balansen och han tog sig också framåt. Så Johannes hade en stolt pappa idag.
Sen på kvällen idag så baka jag semlor, ca 50 fullkornssemlor blev det.
Nu ikväll så har jag också anmält mina SIF simmare till tävlingar på lördag.
Så det har varit en dag med full fart och varierande sysslor.
Förresten har ni någon idé på vad man kan hitta på med 1,5 kg kycklingfileer som gick ut 5/1?

Ha det bra.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fyll dem med fetaost och örter,salta, litet citron över och grädda i ugnen (200 grader).Servera med t.ex ris.
Dundergott!
Om det blir över, vilket det säkert blir så är blir de sedan ypperliga som smörgåspålägg,tunt skurna skivor.

Anonym sa...

Pjoskar du dej?

Kunna du inga ha filéerna ti midda igår pga att bäst före datum då var gårdagens?

Titta på dom, lukta på dom, känn på dom o så tillreder du dom. Sen ågar du dej, o ser till att ha skottat så att ambulansen kan komma fram.

Göte sa...

Tack Karin för receptet som jag skall pröva snart.
Men det låter för gott att jag skall vara orolig över hur kycklingen är.
Så jag väljer att stå över med att äta kycklingen som gick ut 5/1, varför riskera att bli dålig om man kan undvika det.
Ha det bra

Anonym sa...

Hej igen Göte!

Sista datum betyder inte att fileérna är dåliga. Sista datum är den sista försäljningsdatumet för affären. Sedan skall varan hålla minst tre dagar till i gott skick vid lämplig temperatur, så tag det lugnt utifall att det var det som var orsaken till din fråga. Jag trodde att du ville ha ett recept och därför gav jag dig det.
med vänlig hälsning

Göte sa...

Ja vet inte riktigt vad jag villa ha för svar.
Men två saker är jag då säker på nu och det är att att jag kan använda dem ännu, och sen till så har jag också fått ett recept som ser fantastiskt gott ut. Så jag tror att fileérna åker i frysen ikväll och sen tror jag någon skall få ta del av det goda recept du skrev.
Men som kommentar till den anonyme så är jag nog lite väl försiktig och på gränsen till pjoskig.

Ha det bra.

Anonym sa...

Ett hej till i det här inlägget!

Jag tycker inte alls att du är pjoskig; man skall vara försiktig vad gäller livsmedel. Däremot så borde kanske affärerna upplysa folk om att fastän de inte får sälja mat efter sista försäljningsdatum,inte ens till billigare pris, så är varan fortfarande gångbar i de flesta fall. Det är EG som har givit förordningar om hur man skall märka livsmedel och det har sedan implementerats i, i vårt fall Finlands förordningar. I Sverige har de i många fall också bäst före datum eller sista användningstid på vissa varor efter sista försäljningsdatum, på samma lapp.
Att frysa varan innan användning är en jättebra säkerhetsåtgärd om man känner sig osäker. Gärna ordentligt kallt.
Det är bra att vara s.k. pjoskig. Matförgiftningar är inte att leka med.

Och, du kan med fördel också peppra med citronpeppar vad gäller receptet. Istället för örter är det också gott att använda pesto som finns färdigt på burk.
Ha det gott i dubbel bemärkelse!