söndag, januari 04, 2009

Snö kan också ge bekymmer


Igår kom det snö och jag jublade över den. Nu imorse så hade det kommit ca. 10 cm till så det blev lite snö att ta bort. Eftersom det nu kommit så mycket snö att jag inte skulle komma med bil ut till vägen utan skottniing.
Och sen så har vi beslutat här hemma att i år inte anlita plogningen som kommunen erbjuder, så idag blev mitt motionerande att skuffa bort snö med snöskuffen i 2½ timme.
Varför vi beslöt att inte anlita den snöplogning just i vinter är av två orsaker, den ena så är ekonomiskt, och det är att när det var upp i Fullmäktige så beslöts det där att det inte skall vara något kostnadstak. Jag ville ha ett kostnadstak men jag märkte i diskussionen att något sådant tak får jag inte igenom. Men vill man verkligen beställa en tjänst man inte vet slutkostnaden på?
Men sen den andra orsaken är att testa hur klarar jag mig -en medelåldersman som har relativt god kondition - utan plogning? För hur blir det om Fullmäktige beslutar att man inte skall erbjuda den servicen längre? Kan jag då klara mig en snörik vinter om jag inte själv har eller känner någon som har traktor?
Därför vill jag testa och se att orkar jag med detta denna vinter eller kryper jag sedan i Februari till kommunkansliet och beställer den kommunala plogningen, i alla fall oberoende vad det sen blir att kosta?

Visst finns det firmor som gärna gör det men skall jag då betala km ersättning för att de skall komma till mig i Sund och ploga åt mig ? Vad gör jag om de säger nej, det är inte lönt för oss att komma ut ända till dig för 10 min jobb. Jag har märkt hur svårt det är att få tag i grävare som exempel.
Diskussionen togs nog upp i fullmäktige varför t.ex. även jag skall få möjlighet till den servicen att beställa plogning genom kommunen och inte bara de äldre. Jag tror ju nog i alla fall att det flesta kommunvalda vill erbjuda de äldre i kommunen plogning, men tycker att vi andra kan fixa det själva. Men beslutet blev att alla får möjlighet till att beställa plogning genom kommunen till pris utan kostnadstak. Minimikostnaden är i alla fall 110€ oberoende om det behövs plogning eller inte.
Bara man inte gör som i Mariehamn att man tar bort den servicen för de äldre också. För fram tills denna vinter så har man kunnat beställa plogning genom äldreomsorgningens förvaltning. Men inte nu längre.
Så nu har min mor fått en kostnadshöjning från 5 euro per gång till 25 euro per gång. Så inte är det bara MISE som har mer än 300 procentiga höjningar.

Det där var ett vansinnigt beslut av de förtroendevalda i Mariehamn, vilka enorma kostnadsökningar pensionärer kan få det i Mariehamn om det kommer ner rejält med snö i två veckor. Då kan det bli att kosta över 100 euro per vecka. Hur skall en äldre person med låg pension klara av det ? Eller är det meningen att de äldre inte skall få kvar i sitt hus?

Nå nu bor jag ju i Sund och nu har vi valt att se om vi klarar oss utan plogning i vinter och jag lovar att jag kommer att hålla er uppdaterade på bloggen hur det går för mig i vinter.
För många kalla snörika nätter kan nog knäcka mig för någon prestige är ju det inte för mig.

Ha det bra

Inga kommentarer: