lördag, augusti 01, 2009

Stolt som en tupp

Yes det är jag idag, för jag har varit på en 20 km länk här idag.
Som jag har skrivit i min blogg tidigare så har jag börjat springa för att gå ner i vikt.
Och nu lägger jag upp nya mål både med löpningen och med vikten.

Men jag behöver nog nu lyssna på kroppen och jag tror jag är på gränsen vad min kropp håller för. Jag har nu på två veckor sprungit 108 kilometer men det börjar kännas lite i ena hälsenan, nu så här ett par timmar efter länken.

Så jag undrar om inte nästa pass blir ett simpass.
Jag skall 12 september fara och springa Stockholm halvmaraton tiillsammans med en god vän där jag gärna skulle förbättra min fjolårstid 2,07,40. Kan bli tufft men jag skall försöka. Jag var i extremt bra form ifjol.
Men det som är lite intresant att hur många gånger jag har läst om att väger man över 100 kg skall man inte löpträna.

Jag är övertygad om att man kan det bara man köper rätt sorts skor och lyssnar på kroppen. Har man dåliga knän så kan det ju vara svårt. Men jag har stött på personer som väger runt 70 kg och bekymmer med knän och inte kan springa därför.
Men jag ligger ännu en bra bit över 100 kg men har hittills i år sprungit över 68 timmar. Det blir nästan 10 timmar i månaden. Jag tycker därför inte om att man generaliserar att väger man över 100 kg så skall man inte löpa.
Man nog löpa men man skall vara försiktig.

Men visst retar det vissa att jag med min mindre atletiska kropp springer vissa långlopp som halvmaraton. För jag tror man kan räkna ett halvmaraton för långlopp För jag hörde en kille ifjol just på Stockholm halvmaraton säga till sin kompis att den där köttbullen skall vi knäcka. Jösses vad de gav mig tändvätska att höja tempot. Och jag höjde tempot och de hängde inte med, så sen såg jag dem inget mer.

Okej jag är inte snabb men jag trivs med att springa.
Det viktiga är att man jämför med sig själv och inte med andra. Därför vill jag i år gärna förbättra min tid från Stockholm halvmaraton ifjol.
Sen måste jag inse mina begränsningar att jag kanske inte kan springa så mycket fortare så då får jag kanske utmana mig själv med ett maraton. Så det är mitt mål med 2010.


Ha det bra




4 kommentarer:

Olivia sa...

Lycka till sen i Stockholm!

Christoph Treier sa...

Det är många som väger runt 80 kg som kunde ta dig som förebild, inte bara gällande träningsupplägg utan även dina prestationer. Du har inte bara lyckats med en enorm och imponerande viktminskning, du kommer också att nå ditt mål och klara av en maraton nästa år. jag är mycket stolt över dig!

Uoti-Linda sa...

"The person who says it cannot be done should not interrupt the person doing it."
Jag hejar på dig!

Göte sa...

Tack skall ni ha alla tre.