lördag, augusti 22, 2009

Riktigt kul

Det är länge sen jag var med i en triathlon jag tror det faktiskt var en ca 25 år sen om jag minns rätt. Idag så var det riktigt kul att köra en triathlon igen. Det är just en utmaning att blanda de olika idrotterna som simning, cykling och löpning. Nu var det ju visserligen sprint distans så det var ju ingen Iron man prövning direkt.
Men ändå så är det lite speciellt att komma upp ur vattnet och sen på upp cykeln. Sen att byta från cykling till löpning är ganska speciellt för benen och då framför allt de första kilometrarna.

Men jag är riktigt nöjd med min prestation för det första så simma jag 2 min snabbare igår än igår. Men idag var det mindre vågor och sen kunde jag använda min "bröstsalva"
Cyklingen gick då bra och jag cykla 20 km på 46 min. Men att avsluta 5 kilometer på 28 minuter så är jag riktigt nöjd med.
Det känns nu som jag skulle vilja testa en lite längre triathlon som olympiska distansen som är 1,5 km simning, 40 km cykling och 10 km löpning.
Med triathlon är det är inte det här stressande från början utan man får jobba sig in i en viss rytm.
Jag har märkt att jag gillar uthållighets sporter mer och mer för man får verkligen testa vad man orkar med, och det blir inte det här stressande från början.

Så nästa uthållighetstest för mig är 12 september då jag skall se vad klarar av att springa Stockholm halvmaraton på.

Ha det så bra.

7 kommentarer:

stephan sa...

Grattis till målgången! Visst är det skoj. Och vänta bara när du testar "riktiga" utmaninger. Nästa år går det 1/2 Ironman på Bergö. Välkommen!

Göte sa...

Jätte skoj faktiskt. Men ½ iron man här nog i häftigaste laget än.
Jag skrev om olympiadistansen nästa år.
Är det någon som undrar vad en ½ iron man är så är det ca 1,5 km simning, 90 km cykling och sen avsluta med 21 km löpning.
Så det behöver jag nog träna lite mer på. Men jag säger inte aldrig, utan det är kanske just ½ iron man som skall vara min iron man dröm för framtiden.

Ha d4et bra

stephan sa...

Det är ju så att sprinten är just nåt snabbt, men det blir aldrig en utmaning, som från 1/2 IM och uppåt. Min tävling nästa år blir enligt ny standard och det gör 3+80+20. Kanske inte så illa för en "gammal" simmare! :)

Christoph Treier sa...

Grattis Göte! Stephans 3+80+20 låter mycket intressant. det vore ett perfekt mål både för dig och mig :-)

Göte sa...

Intressant ja men oerhört långt. Det är ju jättelångt 7- 8 timmar ett sånt lopp. Är du allvarlig Christoph ?

Anonym sa...

Grattis, gamle man!/ Jonas

Göte sa...

GAMMAL !!!! Jag är ju yngre än dig :-)