onsdag, augusti 05, 2009

Bättre att kryssa än att gå i hamn

Imorgon skall jag ge mig in i en ny värld. Jag skall koka saft på röda vinbär så har någon ett bra recept så har ni alla möjligheter att hjälpa mig. Jag tar inte illa upp om någon vill ge mig tips och råd.
Men dagens inlägg handlar om politik och mina funderingar kring de senaste valen och finansminister Katainen vänstersvängar de senaste dagarna. Det som hänt är lite att i Sverige och Finland så har högern gått framåt, medan socialdemokratin går bakåt.
Det är väl bara på Åland som högern inte går framåt, där går mittenpartierna framåt d.v.s. de som inte säger så mycket.
Men hur som helst så blåser det höger vindar hos våra nordiska grannar. Men med vänster politik. Moderaterna gjorde ett bra val i Sverige med att kalla sig för det nya arbetarpartiet.Idag på radion hörde jag att Finlands finansminister Katainen sagt att nästa regeringen bör se på en skattehöjning 2011.
Jag satt visserligen i bilen och körde men jag tyckte också de sa att Katainen nämnt om en avgiftsänkning.
Kan vi då idag prata om höger/vänster politik ?
Nu när höger pratar om skattehöjningar och avgiftssänkningar.
Vad vill folket ?
Idag fick jag höra att finska taloustutkimus gjort en enkät för YLE.
Och enligt enkäten anser över hälften av finländarna att kapitalbeskattningen ska skärpas och att förmögenhet ska börja beskattas igen. Skatten på förmögenhet avskaffades år 2007. Och vem gjorde det ? Jo vår finska höger regering.
Man vill ha en trygg vänsterpolitik, men man röstar ändå annorlunda. Jag försöker förstå detta men efter Katainen vänstersväng så förstår jag ändå mindre.

Men politiken är spännade för det händer lite hela tiden, och det svänger åt både höger och vänster.
Kanske det är bra nu på sommaren för då när det blåser motvind så kan man ju kryssa så inte motvinden blir alltför stark.

Ha det bra.

Inga kommentarer: