lördag, augusti 29, 2009

Lite palaver livar upp.

Igår kväll så var jag "palaver i parken" en liten variant av den svenska Almedalsveckan. Det var en kväll där de åländska partierna fick berätta om olika visioner och jag tyckte inte att någon hade några stora visioner.
Men priset på det råddigaste var nog Frisinnad samverkan som ville ta bort alla kommuner till en men sen skulle en kommun ha hand om utbildning, en om socialvård. Ja jag vet inte vart de egentligen ville komma förutom att de tydligen inte ville ha en kommunreform. Men snälla FS om man gör en kommunreform så behöver man väl inte göra det krångligare än det redan är.
För övrigt tyckte jag att det här med "palaver i parken" var en kul sak som jag hoppas att det blir uppföljning på.
Behövs fler sådana här tillfällen. Men det skall ju inte heller behöva vara att partierna skall bjuda upp till dans. Tänk om olika intresse organisationer skulle bjuda in de åländska partierna att berätta sina åsikter om saker som berör dem.
Något som skulle vara intressant nu att höra är vad partierna nu skulle säga om det ekonomiska stödet till pensionärerna med låg inkomst. Som blev totalt plattfall och du kan läsa mer om den här.
För det är nyttigt att få ut partierna i debatter också utanför lagtinget där de alla andra kan ställa frågor.
Mer sådant hoppas jag på.
Och en sak jag kan efter gårdagskvällen konstatera är att att centern och liberalerna måste göra något nu för som de tjafsar på varandra så kommer de att få det jobbigt. Skulle det finnas alternativ så skulle jag trott på att den här regeringens skulle rasa inom ½ år för med det här tjafset så så irriterar de bara varandra än att stärka regeringen. Så oppositionen får nog stå och titta på när regeringspatierna hugger mot varandra.
Så nu kommer det nya ledarskapet att testas.

Ha det så bra

Inga kommentarer: