söndag, augusti 09, 2009

Svårt att ändra sig

Japp idag blev det saft kokande och jag blev riktigt nöjd med smaken på saften. Det var rödvinbärssaft som jag satte lite vaniljstång och citronskal i.
Men dagens inlägg handlar om hur lätt det är att få vanor men hur svårt det är att att ändra sig sen. Jag reagerade på att det var en butik som jag ofta förut gått in genom en viss dörr men sen stängde butiken den dörren på en längre tid, men nu har de öppnat den igen.
Men hur jag ändå nu använder den andra dörren fortfarande och inte byter tillbaks till den dörren som jag oftast använde förut.

Sen är det ju det här med rutiner. Nästa vecka börjar skolan för många barn och det kommer att vara trötta barn som börjar skolor för nu måste man gå tillbaks till de tiderna före man fick sommarlov och det tar tid att komma tillbaks till de gamla rutinerna. Jag ser ju själv på mig själv hur svårt det är efter semestern att börja gå och lägga mig i tid. Det känns som man misshandlar sig själv där och inte ger kroppen den sömn den behöver.
Så det här är ju inte bara barns problem.
Det är ju faktiskt så att har man vant sig på ett sätt så är det inte bara sen att byta tillbaks för vi är ju vana att göra det på ett visst sätt.

Kan det vara samma sak med följande tanke som jag har?
Vi ålänningar är ju extrem rädda för förändringar. För uttrycket "vi vet vad vi har men vi vet inte hur det blir sen" stämmer verkligen på oss ålänningar.
För det händer så lite förändringar här på Åland och därför blir det oftast en folkstorm om man försöker göra förändringar.
Men ändå så är det ju svårt med utveckling om det inte kan få ske förändringar.

I båda fall så har det ju med förändringar att göra. Och vi bör ju se förändringar som förnyelse och utveckling.
Vare sig det gäller ingångar till butiker eller skolreformer.

Ha det bra

Inga kommentarer: