söndag, augusti 02, 2009

Bra supportrar stöder och stöttar

Jaha nu börjar Åland gå till det normala igen. Många kommer nu på jobb från semstern och man vill komma in rutinerna igen.
Idag var jag på fotboll och med 2100 i publiken så var det fler som vill komma in i rutinerna igen, och då börjar med att fara på fotboll.
3 augusti innebär för många att sommaren och semestern är slut. Jag som nu jobbat två veckor har märkt det för det har varit totalt omöjligt att få tag i folk för de har varit på semester. De är på semester och kommer tillbaks 3 augusti har man fått på tel- eller mailsvar.


Idag så var jag på fotboll MIFK - HJK och det var många fler än mig där, för de sade att publiken låg på 2100 idag. Vilket är en otroligt bra siffra för en ö som det bor 27 000 på. Men nu är det väl mycket turister ännu på Åland och säkert var det en hel del turister som var på matchen idag.
Men de tillresta HJK supportrar som lade en massa energi på att skrika åt hemmapubliken borde nog fundera på vad de gör på att resa på borta matcher.
För nu stöttar de inte sitt lag, utan tvärtom.
För innan MIFK steg till högsta serien så höll jag på HJK. Men efter de handfulla som idag satt och skrek mot publiken så gör att jag inte bryr mig lika mycket om HJK längre.
Men däremot så var det ju många hitresta HJK supportrar som skötte sig bra och stötta HJK på ett berömvärt sätt.

Det är det intresanta med så kallade suppotrar som förstör mer än gör nytta för laget.
De finns överallt de som kallar sig supportrar men istället gör de laget mest illa.
Hur ofta har man inte läst om att de har varit oroligt i samband med fotbollsmatcher. Jag hamnade själv mitt emellan Djurgårds supportrar och AIK anhängare, för supportrar var definitivt inte de AIK:are som jagade allt vad de såg.
Fy fasen vad rädd jag var då.
Nu är det inte något lag jag vill svartmåla för vi har säkert sådana anhängare inom mitt Malmö FF också.
Men däremot så skulle jag vilja att man inte skall vara rädd att ta med sina barn på fotboll, utan tvärtom fotboll skall vara en familjefest. Där två lag spelar mot varandra och har supportrar som stöder sina lag med bra ramsor.
De som lägger sin energi på att stödja sitt lag är supportrar. Lägger man istället energin på att skrika och svära åt motsåndarna är nog egentligen personer som mår dåligt och är psykiskt labil.
Nu är jag kanske inte varken eller utan bara en som tycker om att se på bra fotboll och det är ingen risk att jag tappar rösten på en fotbollsmatch.

Mest bara lugn och fin.

Ha det bra.


Inga kommentarer: