tisdag, augusti 11, 2009

Bara du inte knarkar så...

I många år så har det här på Åland varit en hård kamp mot narkotikan, vilket är rätt. Men jag har sagt nu i många år glöm inte alkoholen, vi har allt för många unga som far illa av en alltför stor alkoholkonsumtion.
Vi har länge haft tonåringar som är alkoholister.
I slutet av förra vecka stod det på Nya Ålands löpsedel att " supandet går ner i åldrarna - och alkoholmängden ökar".
Artikeln kan du läsa här.

Skulle det stämma så skulle vi ha 8 -9 åringar som dricker sig fulla för på mitten av 90-talet hade vi en hel del 13-14 åringar som drack sig fulla.
Och sen dess så har man hört med jämna mellanrum om att supandet går ner i åldrarna.
Men istället så tror jag att det är det fler äldre ungdomar som dricker sig fulla oftare.
Nu tror jag inte det är lika många 13-14 åringar som dricker soom då, men desto mer då kanske i 16-17 års åldern.

Skillnaden på om man går tillbaks 11-12 år så tror jag då att när tonåringen åkte fast för fylla så fick de en konsekvens och blev kontrollerade hårdare.
Men om jag sen går tillbaks efter att narkotikan blev mer utbredd på Åland som efter 2002 så är reaktionen.
" Bara du inte knarkar så"
Man är som förälder så rädd för narkotikan, att det blir som en lättnad att det bara är en en fylla.
Jag vill inte skriva ordet bara i förra meningen för att alkoholen är inte bara när man dricker i ung ålder.

Därför tror jag att man nu tillåter mer supande bara man inte börjar med narkotika.
Men om man som 17 åring och vill testa på gränser och då redan tröttnat på alkohol vad tror ni man testar då ?
- Jag är övertygad om att då är risken större att man testar på narkotika.

Så om man tänker på artikeln förra veckan där polisen satt de bara blir yngre så håller jag inte med om.
Men däremot så tror jag nog att jag måste hålla med om att det att alkoholmängden ökar. Jag är rädd att vi har alltför många i 17 - 18 års ålder som redan är beroende av alkohol både psykiskt och fysiskt.
Vi måste göra allt för att skjuta upp alkoholdebyten så långt som möjligt för med det så kan vi minska både av ungdomsfyllan och narkotikan på Åland.


Ha det bra.

Inga kommentarer: