onsdag, augusti 19, 2009

Viktigt att ge framtidstro

Att jobba med människor är speciellt man måste kunna bemöta sina kunder/klienter på ett ödmjukt sätt.
Jag träffar många olika ungdomar och visst finns det ungdomar som har gjort bort sig och är brända på många ställen.

Men det viktiga är att man skall tänka på att alla kan bättra sig. Men du måste ge dem ett förtroende och visa att du lyssnar och finns där för dem. På ett sådant vinner man förtroende. Många växer med att att få ett förtroende. Det gäller bara att du sträcker ut din hand, och visa att du vill ge den.
Idag fick jag ett samtal från en mycket tacksam mamma över att jag hjälpt hennes son. Jag förstod definitivt ingenting. Hur hade jag hjälpt honom ?

Men sen fick jag höra att nu har sonen kommit in på sin utbildningen som ungdomen drömt om, och jag blev jätteglad.
Det intressanta är att jag trodde det skulle bli svårt att komma in, men vi sökte till många olika skolor med den utbildningen.
Personligen trodde jag inte på det, men jag höl det för mig själv. Däremot sade jag åt honom att man måste söka för att komma in. Och söker man så finns chansen och den är betydligt större än om man inte söker.
Speciellt var att den här killen så kom på 1 av 3 överenskomna träffar, det betyder alltså att han kom inte på 2 av 3 träffar.
Men jag ringde och tjatade. Han var ibland arg för att jag nojsa. Jag pinade iväg honom och hämta ämbetsbetyg och andra papper, så populär var jag inte alltid hos honom. Men han gjorde det jag sa.
Men nu är han på sin utbildning, vilket jag är glad för men gladast är nog han och hans mor.

Orsaken till dagens inlägg är att poängtera hur viktigt det är att man ger de människor man möter det lilla "hoppet" som finns. Det finns så många människor som dömer ut folk från början och då är man bränd för lång tid.
Tänk om det finns yrkesfolk som jobbar med barn under 10 år och att de skulle säga åt föräldrar att det det blir nog svårt för ert barn att klara en normal skolgång.
Oerhört vilka framtida negativa konsekvenser det kan ge för de barnen. Och vad man kan såra föräldrar.
Jobbar man med unga så är det jätteviktigt att ge positiv feedback. Alla kan förbättra saker och då kan man göra det bara man får uppmuntran om det.
Så jobbar man med barn så snälla lyft barnen med att berömma och ge dem förtroende. Det är så viktigt att man ger dem hoppen. Så hjälp dem att lyfta sig och inte slå undan benen på dem eller deras föräldrar.

Ha det så bra.

Inga kommentarer: