söndag, augusti 23, 2009

Viktigt att kunna värdera det förebyggande arbetet

Mitt dygn är ofta ganska fullt med att få tid med allt och jag hinner inte läsa så mycket som jag egentligen vill. Men just nu håller jag på att läsa en rapport om hur viktigt det förebyggande arbetet är. Rapporten heter "Det är bättre att stämma i bäcken än i ån" och den är gjord av Ingvar Nilsson och Anders Wadeskog.
Jag som väl kan kanske kalla mig humanist så tycker den här rapporten visar att det lönar sig att satsa på människor och då framför allt respekten på människor.

De har också lärt mig något nytt som de kallar för SocioEkonomiska bokslut och som jag kommer att sätta in mig mer i senare.
Men jag har jobbat på olika sätt med förebyggnade arbete sen 1993. Men ofta säger man att man kan aldrig utvärdera det förebyggande arbetet.
Men nu hoppas jag att man kanske får idéer till det att åtminstone värdera det förebyggande arbetet nära på i alla fall.
Rapporten ger mig också mycket idéer och det kommer nog säkert att märkas någonstans senare.

Imorgon får jag möjligheten att fara och lyssna på Ingvar Nilsson som har en föreläsning på Alandica på eftermiddagen. Det ser jag faktiskt fram emot. Sen skall jag fortsätta med att läsa rapporten för den är intressant men det tar lite tid för mig att komma igenom den bara.


Ha det bra

Inga kommentarer: