tisdag, augusti 18, 2009

Vad är målet ?

Vilken väckning det blev imorse. Jag satt och drack morgonkaffet och lyssnade på radio Ålands nyheter.
Och där berättade de att Mariehamns stad gjort en s.k. benchmarking. Det betyder att man jämför sin verksamhet med andra liknande städer och kommuner för att utvärdera den. Bland de verksamheter som jämförts finns idrotts- och fritidsverksamhet samt ungdomsverksamheten. Där kan man se att Mariehamn har mer än dubbelt så höga kostnader per invånare som Jomala, Pargas, och Ekenäs.

-Vi har hög standard och personaltäthet, men också höga kostnader, säger stadsdirektör Bjarne Pettersson.
Vidare i intervjun säger då stadsdirektören att man måste se över det i budgetarbetet för 2010 års budget.
Inte tusan skall väl man minska på ungdomsverksamheten nu ? Det hoppas jag verkligen inte.
För är det någonstans man skall satsa på så är det på den främjande verksamheten. Man pratar om att man vill hålla ner alkohol- narkotika missbruket bland ungdomarna på Åland. Då skall man väl inte dra ner på främjande verksamhet.


Nu kommer jag väl att få släkten på mig men ursäkta bästa Mariehamns stad vad är det för utveckling att jämföra med Pargas !!!
Och då i ungdomsarbete. Jag är själv en hel del i Pargas och som ungdomsarbetare så försöker man ju se vad de har för ungdomsarbete där. Hittills så har jag inte hittat mycket ungdomsarbete där. Ungdomarna hänger ju utanför Hesburger eller R-kiosken. Är det Mariehamns stad nu vill åstadkomma ? Få ut ungdomarna på stan ?

Nej jösses. Bästa Mariehamns ledning det är inte nu rätt tid att se över om man kan minska på ungdomsverksamheten.
Tyvärr har jag hört att det senaste året så hade det minskat med besökare på ungdomsgårdarna i Mariehamn, då borde man väl satsa på att ta reda på varför det minskar antalet besök på ungdomsgårdarna.
Visst så är ju en orsak då Mariehamn beslöt att inte de från landsbygden får komma dit som tidigare längre.
Utan att man nu måste köpa gårdskort.

Vi har idag maycket med ungdomar söker bra vuxna förebilder, minska inte då på dessa utan våga satsa istället för det är dagens ungdomar skall ta hand om oss när vi blir äldre.
Istället borde väl Mariehamn vara stolt över att man har så bra ungdomsverksamhet och säga att man är ett föredömme inom ungdomsarbete. Det har jag kallat Mariehamn tidigare och det vill jag gärna forsätta med.

Nu hoppas jag att man kanske också presenterar vad har dessa jämförelseorter för ungdomsverksamhet. Och vad har de för utbildning som jobbar med ungdomar där. Vad var målet med den här benchmarkingen ?

Själv anser jag att den här benchmarkingen som Mariehamn gjort är ju inte vidare utvecklings fokuserad i alla fall.
Pargas, som jag tycker det är sovande stad som har mindre en halvtimmes bilväg till Åbo.
Ekenäs vet jag inte så mycket om men staden är endast 90 km från Helsingfors.
Med att ha stora städer som Åbo och Helsingfors i närheten så finns det ett större utbud i storstäderna Åbo och Helsingfors.

Varför jämförde man sig inte med t.ex. Gotland ?
Okej Gotland är större än Åland men det är också en Ö, som är viktigt i detta sammanhang.
Man har väl ändå mål att bli bättre och erbjuda invånarna bättre service. Inte är det viktigaste att erbjuda det lägsta skatteöret.

Ett gott råd nästa gång ni gör en benchmarking jämför då på chefnivå, för där finns det pengar att vinna.


Ha det bra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra Göte!
Att gemföra med Pargas var säkert avsiktligt pga att de som ville ha gemföringen visste att det inte finns nån fungerande kommunal ungdomsverksammhet i Pargas o därför är det så klart större kostnader i M:hamn.
Att ta bort resursser från ungdomsarbetet när ungdomen mår så dåligtt som det nu påstås visar vad ledningen i våra kommuner förstår om ungdomsarbetet.

Sen att gemföra Mariehamns ledning mot Pargas ledning skulle nog inte heller ge någon riktig bild av M:hamns lednig på grund av att Pargas politiker e av den sämsta sorten som finns.

H. från Pargas

Göte sa...

Tack för informationen. Intressant att få veta om att Pargas inte har kommunal ungdomsverksamhet i Pargas. Så illa trodde jag inte att det var.
Men att jämföra ledningen tänkte jag då främst dem kommunala förvaltningsledningen men var lite otydlig.
Men så illa är väl inte Pargas politikerna för det finns ju sossar där också :-)
Och det är ju alltid ett bra alternativ.

Ha det så bra i Pargas och ni har en fin stad med ån som går igenom staden.
Och trevliga människor som finns där. Jag har bara träffat trevliga människor därifrån och inte minst då min underbara hustru med släkt.
Så det inte är bara negativt med Pargas.

Pia sa...

Hej och hå! Jepp, benchmarkingen har pågått under året och visst har vi höga kostnader. Och hög standard! Och visst har vi för avsikt att hålla detta så långt det bara går. Fritid och ungdom är ju en del av hela projektet, man har ju jämfört alla delar av kommunen. Nästan alla områden gav samma resultat; Mariehamn ligger på högre kostnad. Ingen fara på taket, ännu. Vi kommer nog att försvara vår standard så långt det bara går! Självklart vill vi vara bäst!Och ge våra ungdomar det bästa!

Göte sa...

Hallå! Jag blev lite oorolig siddu när jag hörde eran stdsdirektör. Han lät mer som nu skall vi sänka standarden för den är så dyr. Men som du läst i kommentar så är det nog lite komiskt att jämföra idrotts- och ungdomsverksamhet med Pargas.
Men det är bra att man jämför sig med andra, men då brukar jag tycka att det är mot någon som är bättre och man kan ta lärdom av.
Ha det bra