onsdag, augusti 26, 2009

Kanske borde det vara en alm istället för fyrklöver

Det blåser än en gång kring centern på Åland. Och jag måste säga att jag är imponerad av både dem och deras väljare.
För hur mycket de än gör bort sig så får de ändå mycket röster. Nu har vi en lagtingsledamot som vägrar acceptera att en linfärja skulle införa matpauser för att spara pengar. Görs den inbesparingen så har han hotat att fara till Bryssel och skvallra på vad Åland gör fel i skattegränsfrågan. Barnsligare beteende har jag inte hört talas om. Framför allt inte eftersom centern suttit i regeringsposition de senaste 20 åren. Sen hade man talmannen som också är center som går skriver under emot tunnelprojektet utan att informera partikamraten trafikministern som jobbar just för tunneln.

Nå det är intressant att följa med center för de kritiserar både regeringspartíer, oppositionspartier och strider inom partiet i media.
Men likväl så får de mycket röster fast man egentligen inte vet vad partiet vill. Och de sitter med i regering efter regering, fast det sällan håller i enhetligt i en röstning.

Jag vet inte om det är fyrklövern som ger tur. Men jag blev och fundera om inte Ålands center borde ändra till alm.
För naturligt vuxna skogsalmar saknar ofta genomgående stam samt att det är ett vindtåligt träd.
Det tycker jag att jämföra med centern och finns ingen riktigt stabil stam och det blåser alltid kring partiet. Men ändå så grönskar både almen och partiet.
Jag förstår det inte, för skulle det här drabba ett annat parti så skulle det kosta mandat i nästa val. Men centern får sina röster fast de egentligen inte ens jobbar för glesbygden längre.
Men vad gör det gör för de får sina röster och vara i regering vad de än gör.

Ha det bra.

Inga kommentarer: