torsdag, juli 30, 2009

Viktigt att våga satsa på barnen.

I den svenska stora tidningen Expressen så har det börjat en dokumentärserie om fattiga barn och det är bra att man lyfter upp de fattiga och då barnen.
Men ändå tror jag att Sveriges socialskydd är bättre än det finska. Eller att jag tror att den svenska normen för skäliga kostnader är högre i Sverige än på Åland.

Det här är ju verkligen aktuellt nu med lågkonjuktur som leder till permitteringar och uppsägningar.
Visserligen har inte vi på Åland inte drabbats lika hårt av lågkonjukturen som de i Sverige. Och jag tror vi inte kommer att göra det heller.
Men den här dokumtärserien som började igår så var intressant och rörande om att man inte har råd att gå till det kommunala utebadet mer än två gånger i månaden.
Och borde man inte i städer som inte har allmänna badstränder utan utomhusbad kunna ge biljetter till utomhusbadet ?
Jag tycker att det borde kunna gå att ordna på något sätt. För att ha barnen att leka med vatten i hinkar mitt sommaren är väl ändå lite väl.

En annan sak jag börja fundera på när jag läste det här igår att vart har läger/kollon tagit vägen ?
För ca 30 år sen när jag var barn så fanns det flera sommaläger för barn, antingen missar jag annonser om sommarläger, eller så är de nerlagda.
Här borde kommuner, församlingar och andra föreningar inom tredje sektorn börja se om hur man kan få fart på sommarläger igen.

Fördelarna är många men för att nämna ett par.
1. Sommarjobb
Med läger så har fler ungdomar möjlighet till sommarjobb som ledare på läger. Även vuxna kan få arbetstillfälle med ett sommarläger.

2. Självkänsla
Man kan öka barnens självkänsla med att de kan få göra mer saker, lära sig nya saker och barnen kan känna att de är till nytta. Och får göra något annat

3. Välbefinnande
Hela familjen skulle må bättre om barnen får komma iväg på ett två dagars läger. Föräldrarna skulle få ett bättre samvete om de vet att barnen skulle få göra något extra på sommaren.

Jag är också övertygad om att det här tre punkterna har en förebyggande insats mot risken att hamna i riskzon för missbruk och kriminalitet.
Desto mer jag skriver om det så mer övertygad om att det här skulle vara något man skulle behövas bygga upp igen.
Men skall det här fungera för de familjer som har det svårt ekonomiskt så bör kommunernas socialkanslier vara en viktig samarbetspartners och erbjuda att betala för de som har det tungt ekonomiskt.
Och att de får plats så att det inte bara blir en placering för barn i välbärgade familjer. Utan det som gäller är en blandning. Så att kommunerna skulle ha lite platser reserverade.

Sen så betalar kommunerna inte för det här så kommer familjerna ändå inte att ha råd att fara på sånt här läger.
Okej nu tänker någon att vad blir det här att kosta för kommunen ?
Jo säkert en hel del, men på långsikt så kommer det att löna sig.

Ha det så bra

1 kommentar:

Göte sa...

Hej Göte här. Jag behöver korrigera mig lite. För det här är lite pinsamt. Mejn när jag kom ner till frun och berätta om min idé så ville min kära fru har rätta mig lite som jag bör förtydliga.
De åländska församlingarna har genom prosteriföreningen barnläger på sommaren, där frun var och jobbade på ett veckan efter midsommar och de har också musikläger som slutade idag ( torsdag ). Och har inte familjerna råd så kan diakonin hjälpa till ( för de församlingar som har diakoniarbetare ).
Men jag tycker ändå min idé är bra och bör vidareutvecklas med inte alltför många deltagande barn per läger.