måndag, juli 20, 2009

Samhället måste också ta sitt ansvar


Ja det är väl knappast någon som har missat att det igen har varit ett värdetransportrån och jag hade egentligen inte tänkt ha om det i min blogg för jag tycker jag läst så mycket om det idag, i både media och bloggar.
Men i de åländska tidningarna så kan man kommentera artiklarna och i den ena tidningar så har det blivit en hets om att det där rånarna skall få så hårda straff. Bl.a. nämns att det skall vara de finländska fängelser som heter att det skall vara lite tuffare än de svenska.
Det låter jag bli att kommentera för ett fängelse är nog hårt vart man än hamnar.
Men däremot så funderar jag att vad ger ett fängelse straff egentligen ?
Det behöver nog vara med än bara sitta av tiden som konsekvensprogram eller något ?
Det är nog viktigt att man får jobba med sig själv när man sitter av sitt straff.
För ett straff och en konsekvens skall man ha. Och framför allt om har vapen inblandat.

Jag tror inte man bara en dag bestämmer sig för att vara kriminell utan det är nog något som också är fel. Nu vill jag inte säga att det är just den kriminellas fel utan det kan också vara brist på självkänsla, ömhet i sin uppväxt som två exempel. Men oberoende vad det är så bör man kunna jobba med att förändra sig till det bättre.
För så länge man inte har en psykisk skada som t.ex. psykopat så kan nog alla förändra sig om man når personen.

Sen läste jag en kommentar om dagens ungdom att det där skulle inte ha hänt förr. Okej nu är ju de här som gjorde det här rånet 20 och 27 år gamla (så mycket ungdomar var det ju inte i alla fall om jag tänker på den äldre).
Men jag har under våren blivit att fundera på en sak. Den här våren har jag jobbat med ganska svårarbetade ungdomar och jag tänker inte kommentera dem något mer än att det jag upplevt att de är inte ungdomarna som är hela problemet. Jag vill inte säga heller att det är fel på föräldrarna.
Mera på samhället ja egentligen är det skolan som jag tänker på. Vårt skolsystem passar inte för alla ungdomar framför de som har jobbigt i skolan så kan lätt bli stämplade och utfrysta.
Det är ju de att alla skall vara lika, och passar man inte in så då måste man byta klass, eller ha en anpassad läroplan.

Visst kan det vara bra ibland att man anpassar efter ungdomen, men hur mycket låter man ungdomen vara delaktig i besluten ? Alltför ofta så står ungdomen inför ett färdigt beslut.
Då kan det lätt bli protester sen.

Vad har då det här med rånet att göra ?
Mår man bra och känner sig mer som person så är jag helt övertygad om att risken för att bli kriminell minskar.
Därför borde man redan i grundskolan få jobba mer med sig själv som självkänsla, ilskekontroll, värderingar och sätta mål för vad man vill bli.
Skulle man satsa mer på det i tidig ålder så skulle man ha en stor vinst på det.
Nu verkar det vara som förgjort att få tillstånd det. Jag har ofta pratat om att det skulle finnas livskunskap i skolan men jag pratar mest inför döva öron.
Nu verkar ju ART komma er i skolorna som Agression Replacement Training som är ett bra alternativ till mina tankar.
Vill du läsa mer om ART så kan du göra det här.

Men min sammanfattning är att visst kan man skälla på de som gör rånet, men samhället får nog också ta på sig en del för man kan jobba tidigare med dem och då behöver det inte gå så här långt.
Skulle vi låta ungdomar lära sig mer om sig själva och social färdighetsträning så skulle man kunna spara in mycket.

Ha det bra

Inga kommentarer: