fredag, juli 10, 2009

Det sportsliga före det ekonomiska


Jaha nu när det ha regnat så var man glad över att det skulle minska med gräspollen i luften och att min läckande näsa då skulle lätta. Jo får man en rungande förkylning. Så nu mår man vad man förtjänar. Men det är inte det som dagens inlägg skall handla om utan det är en frustration om att vissa av fotbollsklubbarna i Sverige nu ser spelarna mer som handelsvara än fotbollsspelare. Och tyvärr är det mitt som jag håller på i Sverige jag då tänker på nämligen Malmö FF.

Jag har nu i många år i ca 30 år hållit på mitt Malmö FF men nu handlar det inte om det sportsliga i media utan mer om spelare som inte skriver på kontrakt, eftersom kontraktet mellan spelaren och Malmö FF går ut i höst.
Det speciella om man inte skriver på kontrakt och det går ut, så får man då gå gratis till annan klubb. Men om spelaren har kontrakt så är det ju klubbarna som skall komma överens om ett pris för spelaren.
Men nu då så straffar man spelaren med att sätta den på bänken som straff för att man inte kommer överens om förlängning av kontrakt.
Det som gör mig irriterad här är att pengarna börjar bli viktigare än det idrottsliga. Malmö som jag tror inte vunnit en match på en ca 10 matcher nu.
Skit då i konflikter, pengar och se till att bästa laget spelar. Låt agenter och sportchefer sköta det ekonomiska och stridigheter dem emellan.
För de som blir mest lidande nu är de som har klubben i sitt hjärta, nämligen fansen. För nu verkar det som det idrottsliga kommer i andra hand för spelare och klubbdirektörer.
Det börjar bli överdrivet med både övergångssummor och löner inom fotbollen. Nu börjar flera klubbar i norden få bekymmer just för att det har följt med i fotbollens löneraket. Vart tog det roliga med idrotten vägen ?

Jag har hört ryktas på Åland att vissa föreningar har urgallring redan i 11-12 års ålder om vem som skall bli bra och det skall satsas på.
Jag kommer att fortsätta följa med fotboll och vill mina barn spela fotboll skall de få möjlighet till det vare sig om de är bra på det eller inte. Det viktigaste är att de skall tycka att de är kul.


Ha det så bra

Inga kommentarer: