torsdag, juli 09, 2009

Viktigt med valfrihet att alla har råd att välja

Igår när jag satt och läste en insändare så kunde jag inte hålla mig från att skriva en insändare.
Insändaren som är skriven av FS politikern Anthonio Salminen så har rubriken "Välfärden ökar när du kan välja"

Insändaren eller egentligen repliken till en tidigare insändare så handlar om en motion som FS fått igenom den att fr.o.m. 1 augusti så kan barnfamiljer som bor i Mariehamn välja mellan dagis eller hemvårdsstöd för barn under fyra år, jämfört med tre år i på övriga Åland.
Bekymret som jag ser det så är ju det att hemvårdsstödet idag är grunddelen 388 euro om jag minns rätt.

Så summan är relativt låg och borde istället vara större så fler skulle kunna ha råd att välja att vara hemma i tre år om man vill.
Nu då så har FS jobbat fram för ett fjärde år istället för att kunna höja hemvårdstödet istället och fler skulle kunna ha nyttja hemvårdsstödet.
Men jag förstår ändå det för de jobbar ju för sina röstare som är det som har det bra ekonomiskt.
Men det som jag reagerade var nog på rubriken att välfärden ökar när man kan välja. Nja som jag ser det så är välfärden benämning på den delvis skattesubventionerade service som kommunen producerar och då riktar sig till alla samhällsgrupper.
Och jag ser inte att en begränsad valfrihet är välfärd som Salminen.
Därför kom det en insändare i dagens Ålandstidning.

Du kan läsa insändaren här:

Orsaken till att jag höjde ögonbrynet till Anthonio Salminens replik i tidningen Åland (08.07.09) var rubriken - men jag förmodar att den har AS inte valt själv. Rubriken var ”Välfärden ökar när du själv kan välja”.
Med det nuvarande hemvårdsstödet så är det alltför många som inte ens har råd med att vara hemma tre år
Därför skulle jag hellre se att om man vill öka valfriheten så borde summan höjas under de tre åren.
Välfärden inom barnomsorgen ser jag som en utvecklad kommunal barnomsorg med låga barnomsorgsavgifter så att man har möjlighet att jobba även om man har småbarn.
För med välfärd och valfrihet förknippar jag med att ALLA har råd välja.

Göte Winé ( s )
Ha det så bra

Inga kommentarer: