tisdag, juli 28, 2009

Hur farlig är svininfluensan egentligen ?

Det har varit mycket i media om den här svininfluensan. Och i förra veckan kunde man läsa följande, "den så kallade svininfluensan, A/H1N1, påminner mer och mer om en vanlig säsonginfluensa, säger man på Social- och hälsovårdsministeriet. Största delen av de som insjuknar i A/H1N1 tillfrisknar utan medicinering eller sjukhusbesök. A/H1N1 kommer att tas bort från listan över allmänfarliga smittosjukdomar i Finland."
Samtidigt läser man i svensk media om en svensk man som ligger i respirator just för svininfluensan. Aldrig förr har jag läst att någon hamnat i respirator för en säsonginfluensa. Och idag läser man att Ålands Hälso- och Sjukvård ( ÅHS ) för att förhindra spridningen av just svininfluensan inrättar ÅHS en influensamottagning och ett speciellt telefonnummer man kan ringa.
I artikeln står det sen följande "dessutom ska de som arbetar på influensamottagningen bära masker för att undvika att bli smittade".
Ja inte vet jag om svininfluensan är som en vanlig influensa eller inte. Men det är som att det inte går ihop att först så jämför man det som en säsonginfluensa, sen så så inrättar man en skild mottagning för just svininfluensan.
Kanske ni följt med om svininfluensan bättre än mig och vet mer, men jag hänger inte riktigt vem man skall tro på nu.
Visst är ju svininfluensan lättsmittad men är det då sen bara som en influensa eller är det allvarligare?
Jag hänger inte med nu i alla fall om vad det egentligen är. Nå jag är väl inte extra nervös för den här influensan men skulle vara intressant att veta hur det ligger till med den.
Tycker nu media svänger hit och dit.
Ha det bra.

Inga kommentarer: