fredag, oktober 31, 2008

Personlighet

Jag blev ikväll att tänka på ordet ödmjukhet, just för att jag börja tänka på när jag nu i veckan lyssnade i radion på en företagsledare i ett av våra största företag här på Åland.
Men desto mer jag funderade så börja jag att fundera på om det egentligen var ordet ödmjukhet som jag letade efter.
Men sen slog jag upp ordet ödmjukhet i Wikipedia och då börja jag fundera om jag kanske tänker mer på respektfullhet.
Enligt just Wikipedia så är orden är besläktade med varandra.
Men följande mening så beskrev Wikipedia ödmjukhet " ödmjukhet är en personlig egenskap. En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar"
Om repektfullhet så stod det
"Respekt brukar användas som exempel på socialt kapital. I denna mening handlar respekt om det värde som omgivningen sätter på en persons handlingar och dennes åsikter".
Men innan min lilla filosofistund var slut så började jag fundera på att skall man vara en företagsledare och klara sig att vara där så bör du nog ha lite av ödmjukhet och respektfullhet, men sen så är nog det sociala kapitalet otroligt viktigt om du skall få de andra med dig.
Visst finns det mycket annat sen som spelar in som då utbildning och arbetserfarenhet. Men det som jag blev att tänka på idag är personligheten.
För personligheten kan man inte studera sig till utan det är man som man är.

Personliget är vad som blir kvar när man tar bort när man tar ämbeten och titlar från någon.

Ha det bra



Inga kommentarer: