söndag, november 02, 2008

Konsekvenser det viktigaste


Frun har varit bortrest på en arbetsresa med ungdomar ihelgen så mycket det har varit full fart ihelgen minst sagt. Hur vet de där små liven att en förälder är lättare att bryta ner än när två är hemma så de måste ju tänka - nu kör vi så han får känna av vad det innebär att vara förälder - finns vissa tider ihelgen som man känner nu lyckas de.
Det värsta är jag att de redan ha börjat samspela, så när den ena kör fullt så passar den andra på att vila och återhämta sig lite. Sen full fart på båda sen pausar den förste o.s.v.
Nå skämta går ju för vi har faktiskt haft en kanon helg jag och barnen. Inte alltid överens men det har varit långa dagar. Sov morgonen på söndag var det väckning 07.15 :-)


Men när vi kom in på mellanmål idag så kastade jag på tv:n och där var tv programmet debatt.
Och idag handla det om ungdomar så jag försökte få se så mycket som möjligt.
Jag brinner för ungdomsfrågor så det var intressant att följa med och där tog de upp en gammal käpphäst för mig som jag mycket pratat om.
Nämligen straff eller vård vilket är det bästa för ungdomar ? D.v.s. fängelse eller hamna på s.k. ungdomsvård. Det viktigaste är att man får konsekver för sitt handlande och de får man ju i båda fallen. Men jag är övertygad om att det bästa för människan är att få vård för sitt beteende. Och är man ung så går det nog att få den att ändra sig. Oberoende vad som finns i ryggsäcken (som man har med sig från förut ).
Så jag är övertygad om att man få personen att bli bättre om man sätter personen i fokus.
Blir man dömd till ett fängelse så är det mycket då att bara sitta av sin tid. Men skulle man istället kunna bli dömd till vård så finns det mycket mer man kan göra. Man kan också hitta fler vård alternativ på ungdomsvård än fängelse.

Nu har jag ännu inte bara menat om narkotika i det jag skrivit hittills utan tänkt på all brottslighet. Visst kan det låta hemskt att jag tycker att en t.ex. 17 åring som haft ihjäl en människa inte skall bli dömd till fängelse.
Men egentligen om en 17 åring som det gått riktigt illa för, och gjort något hemskt skall ha ett straff som känns.
Men däremot så skall det bli ett straff som är kännbart, då med vård som huvudsyfte. För även vård kan kännas för dem som straff för vissa måste bli säkert bli inlåst i sin vård. Men inte alla för jag tror även att MST kan funka i många fall. Faktiskt som öppenvård i fråga om missbruk också så tror jag på MST.
Sen om narkotika och även rattfyllerier så tycker jag att man skall bli dömd till vård, men då även vuxna personer.

Visst var det även förebyggande och främjande diskussioner i programmet men då blev det politiker floskler att vi har eller skall satsa på....
De flesta städer jag vet om har tyvärr bantat med fritidsgårdar oberoende av regeringar så där är det tyvärr bara snack och definitivt ingen verkstad, oberoende om man är sosse eller moderat.

Här på Åland så är det bara Mariehamn som har fungerande fritidsgårsverksamhet eller ungdomsgård som vi kallar det här på Åland. Jag hoppades på en gemensam ungdomsgård på norra Åland men det är nog bara en kommunreform som är svaret då. För efter Finström beteende de senaste åren med Norra Åland avloppsvatten och Ålands idrottscenter så vågar nog inte många kommuner samarbeta med dem.
Ungdomarna är vår framtid så det bör satsas på dem från alla håll.

I ungdomen lär vi oss, med åldern förstår vi.

Ha det bra

Inga kommentarer: