tisdag, november 25, 2008

Förebilder viktiga i barns uppväxt

Jag satt och såg på tv programmet SOS familj ikväll. Jag tycker egentligen inte om program som klass 9A, suppernanny, SOS familj och andra program som barn hängs ut på ett icke sunt sätt.
Ja alla tre nämnde program är pedagogiska för vuxna, men hur är det för barnen? Har barnen val att hängas ut i tv:n, eller inte.
Blir det några konsekvenser sen ? Det jag då tänker på något bakslag sen ?
Men visst jag ser på SOS familj om jag har tid och möjlighet, för det är nyttigt för mig som förälder och även ledare inom idrotten.
Men nu tillbaks till kvällens avsnitt SOS och inläggets rubrik om förebilder, vad kan de ha gemensamt ?
Jo det var att kvällens familj så är enormt fotbollsintresserade och konstigt nog så håller de på Hammarby :-)
Och på besök i programmet så var Rami Shaaban som är målvakt i Hammarby.

Där prata Rami bl.a. om hur viktig skolan är och sen fick de komma med en stund på Hammarbys träning.

Men när jag satt hemma i soffan så blev jag att fundera på varför använder man inte olika förebilder vid evenemang.
Man borde kunna definitivt använda dem i kampanjer som t.ex.:
tufft att avstå från tobak
riktiga kompisar mobbar inte

Nå man kan använda förebilder i olika situationer att prata med barn.
Det känns ibland som att barn kanske inte lyssnar alltid på sina föräldrar för barnen tycker att föräldrarna tjatar så mycket.
Men det där är jag ganska säkert att är en myt för det som föräldrarna säger så finns nog där men man måste väl visa lite - vad ni tjatar attityd.
Och då kan det vara bra att någon som man ser upp till kommer och lägger ett frö till en positiv och sund attityd, för förebilden skall inte komma och ta förälderns roll.

Men vem är då förebilder ?
Alla är förebilder på sitt sätt men här har jag tänkt på s.k. idoler inom idrott, musik, film som exempel.
Men glöm inte bort föräldrar ni är den viktigaste förebilden för era barn, så hur många idoler kommer och säger något, så är ändå ni ert barns stora förebild. Så därför avslutar jag med följande ordspråk.

Barn är otroligt goda imitatörer. Hur hårt man än sliter för att lära dem ett fint sätt uppför de sig ändå precis som sina föräldrar.

Ha det bra

6 kommentarer:

Dez sa...

Tänke på ett annat litet "ordspråk"
Barn gör inte som vi vuxna säger utan som vi vuxna gör. Undrar hur ofta vi vuxna minns det.

Göte sa...

Tyvär Dez kan jag inte hålla med dig där.
Barn lyssnar nog på vad man säger också men visst är vi vuxna ändå förebilder och måste bete oss därefter.
Men vi skall nog fortsätta med att sätta gränser till barn genom att säga det.

ha det bra

Anonym sa...

Dez har nog rätt, tyvärr, det handlar om vilka förebilder vi är för våra barn rent praktiskt. Ord har inte samma verkan. Du kan säga både det ena och det andra, det är ändå det du gör som påverkar

Göte sa...

Jag håller faktiskt inte med det ändå. För om jag röker så behöver inte barnen börja röka för det, om man pratar med dom om det.
Säger man som er så röker föräldrarna så spelare det ingen roll vad föräldrarna säger då, för barnen börjar röka i vilket fall som helst.
Men jag håller med i viss mån att jag skulle ändå inte röka inför barnen för jag är trots allt en förebild.
Men ett av de viktigaste friskfaktorerna som förälder är tydliga och klara regler.
Men samtidigt så måste vi ändå vara förebilder för våra barn. Och lite bete oss efter det.
För om jag slutar att att helt dricka alkohol, så är det ändå inge garanti att inte de börjar dricka.
Där måste jag ha tydliga och klara gränser ( som jag hoppas att jag kommer att ha :-) )
Men ordspråket att "barn inte som gör som vi säger" kan jag inte hålla med om tyvärr.
Ha det bra

Anonym sa...

Har följt din blogg länge. Du skriver bra,och har vettiga åsikter.

Göte sa...

Tack anonym och dina ord värmer.