onsdag, november 19, 2008

Synpunkter från utsidan

Efter att i fyra år haft möjlighet att vara med i lagtingets budgetdebatt så hamnade jag nu att ta del av den från utsidan.
Och det är inte lätt att ta del av den. För skall man höra på radion så får man ta del av det en stund på förmiddagen, sen en stund på eftermiddagen och till slut eftersändning på kvällen. På internet så kan ju höra direkt men då måste man ju ha tillgång tii dator och internet anslutning. Det diskuteras ju om tv sändning från lagtinget vilket jag tycker är intressant.
Men helst skulle jag se att det skulle direktsändas i en egen radiokanal för då kan man följa med debatten när jag är ute och går, i bilen eller när jag står i köket och lagar mat.

Nu skall jag inte klaga för jag lyckades lyssna på en hel del, så lantrådet och finansministerns presentation, gruppanföranden, sociala-, närings-, och trafikavdelningens debatt så kunde jag följa med större delen av i alla fall.
I början var det lite svårt för mig att hålla mig så jag skickade mess till vår trio i salen. Men sen kunde jag vänja mig och lyssna och förstå att det är dom som är där nu och inte jag.
Jag uppskattar att man håller debatten avdelningsvis för då kunde jag följa med den sociala debatten som intresserar mig mest.
Under den debatten så rusa nog blodtrycket upp och jag vilja säga ett och annat, men insåg att nu får jag hejda mig lite.
Men insändare då ? Där borde jag väl kunna få säga mitt. Blir lite konstigt och fel att skriva om vem som säger vad i lagtingsalen. Men ibland så är det lockande.
Bästa lagtingsledamöter i bl.a. liberalerna, centern och Ålands framtid om att att ha en familjearbetare nu, så kan man inte få bort från kommunerna genom att ha kurser om föräldraskap.
Nya barnskyddslagen ålägger kommunerna att ha en sådan tjänst. Och det är för att hjälpa mer i rätt tid.
Så nu fick jag det sagt.
Sen tillbaks om själva budgetdebatten och dess upplägg. Jag hörde Ålands framtids ordförande beklaga sig över att debatten höll på så länge med det här systemet. Men herre jösses det är budgeten som är det stora och sätter regeringens politik det närmaste året. Ta dig då två extra dagar att debattera budgeten om det är lättare för oss utanför att följa med debatten avdelningsvis.
Eller är man rädd att man skall märka hur passiv man är om man vi utanför följer med lättare?

Jag hoppas talmanskonferensen forsätter med att ha bugetdebatten avdelningsvis även i framtiden.
Och vill talmanskonferensen göra Anders Eriksson gladare, så ge han budgeten en dag tidigare än de andra.
Så behöver han inte upprepa det år på år, hur synd det är om honom när media ringer och frågar vad han tycker om budgeten.

Ha det så bra

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad stilig du var i tidningen; ) Du verkar trivas på jobbet. Kul!

Göte sa...

Visst är man snygg så är man. Jobbet är kul och en tuff utmaning. Sen jobbar man med ungdomar och det är roligt.