måndag, november 17, 2008

Vad är vinsten med en kommunreform ?


Så frågar centern sig gång på gång. När jag stod i lagtinget och sa att ungdomarna skulle vinna mycket på en kommunreform så ironisera Gun Carlsson från centern att vad skulle det vara att tänka på för en eventuell kommunreform.

Nå det är hennes val.

Men senast i förra veckan så sade centerns Torbjörn Eliasson att han vill se vinsten med en kommunreform.

Men idag när jag hörde om att Mariehmans stad eventuellt skjuter upp anläggandet av en konstgräsplan så såg jag vinsten av en kommunreform.

MIFKs klubbdirektör berättade idag i radion att de får höra av lag som inte vill komma hit längre på turneringar och spela på grus längre utan de vill spela på konstgräs.

7 km från den jobbiga grusplanen så finns det en konstgräsplan, men det är fel kommun så där skulle turneringarna bli mer kostsamma för MIFK. Så jag förstår att MIFK inte vill arrangera turnering där.

Skulle planen ligga i Mariehamn så skulle MIFK få evenemangsbidrag och t.om. kanske hyresbefrielse. Jag vet inte vad fotbollen har för förmåner i Mariehamn, men säkert är det en del för MIFKs turneringar drar ju in en hel del till näringslivet i Mariehamn.

Så där bästa centern skulle man spara en del skattepengar om man inte skulle behöva bygga konstgräsplanen i Mariehamn utan kunna använda den i Jomala mer istället. Kan det röra sig om en ca 150 - 200 000 euro?

Inom idrotten med annat så kostar det betydligt mer för mig om jag vill ha någon av mina pojkar att vara med i t.ex. MGF:s gympa. För att MGF får hyresbefrielse eller bidrag av Mariehamn för de som är under 18 år tror jag det är, men de måste betala fullt för de som kommer från landsbygden.

Där centern är det också något som drabbas av att vi skall ha våra kommuner.


Om övriga vinster med kommunreform så kommer jag garanterat att återkomma i min blogg om.

Men eftersom jag hörde om Mariehamns funderingar att bygga en konstgräsplan, så tycker jag det är vansinne att man måste bygga en ny konstgräsplan 7 km från den nuvarande för att uppfylla Mariehamns planer om idrottsturism istället för att man skulle använda mer den som finns i Jomala.

Så därför kunde jag inte hålla mig från tycka till.


Ha det bra.

Inga kommentarer: