fredag, november 28, 2008

Det var bättre förr

Jag satt och tänkte på en sådan sak nu att hemservice i kommunerna var definitivt bättre förr. Då var de hemsystrar som var hemma hos en och hjälpte till.
Först måste jag erkänna att jag vet inte hur arbetskyddslagen var på 70-talet. Men det är ofta som jag kan stöta på folk som säger åt mig " din mamma var hemma och skötte om mig när jag liten och var sjuk".
Men i dagens stressade värld så skall man ha släktingar som kan ställa upp och vara barnvakt om man har sjuka barn.
Vi jobbar för en inflyttning men vad gör vi för de som flyttar hit. Flyttar en barnfamilj till Åland, så är det inte säkert att de har släktingar som kan hjälpa till med sjuka barn. Idag är hemservicen till för de äldre och de är väl värda. Och kommunerna skall ha en bra hemservice för de äldre vill jag förtydliga.
Men för 30 års sen hade hemservicen mer tid att vara hemma hos de äldre än de har idag. Idag är jag rädd för att hemservicen inte har tid att stanna och prata med de äldre. Det här är sen inte heller kritik mot personalen inom hemservicen utan mer kritik mot de som sitter på pengarna nämligen vi kommunpolitiker.
Det här inlägget handlar egentligen om att hjälpa barnfamiljer. För ringer man idag till hemservicen och säger att man har ett sjukt barn hemma och man kan inte vara hemma från jobb.
Så blir man idag år 2008 stämplad som en dålig och inte tillräckligt ansvarsfull förälder.
Det jag blev att fundera på idag så var egentligen att för 30 år sen fanns det resurser inom kommunerna att kunna hjälpa familjer med sjuka barn.
Men i dagens samhälle så tror jag inte kommunerna har de resurserna.
Men det är inte allt utan anlitar man kommunens resurser så börjar andra i kommunen att prata om att "skall vi andra betala deras barnvakt med skattemedel" ?
Min reflektion är att förr hade kommunen mer resurser för hemmen.
Men förr så tror jag också att folk var mindre avundsjuk på varandra.
Fortsätter det så här så blir jag nog lite rädd hur vårt samhälle ser ut om 100 år.


Ha det bra.

Inga kommentarer: