onsdag, november 12, 2008

En norm pappa, är jag det

I lördag så hade tidningen nya Åland en artikel med rubriken "Pappa! Här är ditt liv !" Och då räknade de i artikeln upp på hur en norm pappa är!

Eller om det är medelmannen men lite av punkterna är:


  • Du har 1-2 barn.

  • Du förväntas leva till 78 års ålder.

  • Du måste lugna ner dig, för du har en större benägenhet att dö av olyckor och våld än mamma. Du bor i ett småhus, som du äger.

  • Du har en bil.

  • Du arbetar inom ett företag inom sektorn samhällstjänst eller inom transportbranschen.
    Du är privatanställd.

  • Din medellön är 3.226 euro i månaden.

Nå visst stämmer en del på mig, men det jag blev att reagera på är medellönen för män faktiskt hela 3.226 euro?
Jösses vad bra betalt män har!!! En intressant sak är att lagtingsledamöternas arvode per månad inte ens kommer upp i det !!!
En liten reflektion bara, men om den s.k. förmånen om att sitta i lagtinget återkommer jag mer om senare i ett annat inlägg.

Det jag blev att reflektera på att det måste vara stor skillnad på de män som jobbar inom det privata och de som jobbar kommunalt.
Nå jag insåg att på mycket så är jag som norm pappan men inte i fråga om det ekonomiska. Sen skulle det vara kul att veta vad samma siffror skulle vara på något annat ställe i Finland. Sen är vi ju på väg mot en lågkonjuktur, men hur kommer det att märkas på Åland jämfört med större städer ?

Inte undra på att vi har det så bra som vi har det på Åland, de flesta av oss men inte alla.



Ha det bra

Inga kommentarer: