måndag, november 17, 2008

Delade åsikter men oerhört betydande för många

Nu i lördags så var det i tidningen åland en artikel om att Tyska livsmedelsjätten Lidl vill öppna butik på Åland.
I intervjun så sade VD:n att han tyckte att livsmedelspriserna på Åland var höga så därför såg han en orsak att öppna en butik på Åland.
Men nu har ju Lidl två stora utmaningar framför sig.
Det ena är näringsrätten, men där vet man vad som gäller så det är ju att uppfylla vilket de kommer att klara av. Det andra hindret är det politiska, för nu kommer det nog att diskutera politiskt om tyska jätten som kommer till vår skyddade ö för att konkurrera med de åländska företagen som då kan tvingas att slå igen.
Och jag tror det i vår åländska regering är lite delade åsikter om att kommer Lidl till Åland. Men det tror jag det skulle vara oberoende av vilken regering vi skulle ha.

Sen har ju Lidl fått kritik för bl.a. kvalité, fusk och dåliga anställningsvillkor. Jag vet inte vad som stämmer utan det här är rykten av såna som är emot Lidl.
Jag har också hört positivt om Lidl och då pratar de flesta om priset, om just hur billiga de är.
Och av just den orsaken är det många som välkomnar Lidl till Åland.
Vi har relativt höga livsmedelspriser och nu tror många att det skall bli billigare, vilket jag också hoppas.
Och då framför allt då för de som jag hoppas då är just för de som måste vända på sina slantar och fundera vad man har råd till att äta. 2007 gjorde ÅSUB en utredning om ekonomisk utsatthet som du hittar är här om du vill läsa mer om den. Där kom de fram att ensamförjare och pensionärer är de som är mest utsatta för vår höga levnads standard som vi har på Åland.
Så framför allt för de så hoppas jag att Lidl kommer till Åland. En höjd konkurrens så gynnar konsumenterna.
Sen väljer konsumenterna vart man vill gå och handla så våga därför hälsa Lidl välkommen till Åland än se det som ett hot.

Ha det så bra.

Inga kommentarer: