måndag, november 24, 2008

Pengar eller idrotten 2


Chelsea, Real Madrid, Liverpool, Hoffenheim, Manchetser City, QPR listan kan göras lång på klubbar där rika miljardärer köper in sig i klubbar för att göra de klubbarna bäst.

Visst är det bra om det kommer pengar till klubbarna men det skall nog vara tydlighet på vem som gör vad i klubbarna. Ägarna med pengarna skall nog hålla sig till det.

Ägarna har nog svårt att se helheten med klubben, ett fotbollslag kan inte byggas upp lika som ett företag.

Men ett företag kan byggas upp lika som ett äkta fotbollslag.

-Vad jag menar där ?

Jo det jag menar är hjärtat som finns i en föreningen behövs också i ett företag.

Men kom ihåg att hjärtat kan man inte köpa.


Med den här inledningen så är att jag börjar tröttna på alla köp av klubbar som sen köper stjärnspelare och det är svårt för yngre spelare att etablera sig.

För ca 1 ½ månad sen så hade jag en trevlig bordsgranne som tyckte om att prata fotboll och jösses vad vi då prata fotboll.

Själv så var han involverad i ett div 3 lag och där berättade han att de värvar ex. ligaspelare för att förstärka laget.

Min fråga då var att vad tillför de spelarna ?

Kom egentligen inte ett svar som jag köpte och bordsgrannen höll med sen om att de 19-20 åriga spelarna som sitter på bänken och vill ge järnet för klubben som de har hjärta för tillför mer fart och kämpa anda.

Så även i div 3 finns det värvningar som kommer in som förstärkningar. Men min fråga där är att är de förstärkningar ?

För hur mycket pengar man än har så måste det finnas hjärtat dvs stolthet att representera klubben.

Nu kommer jag till förklaringen varför Hoffenheim var i kursiv stil. Jo därför att den miljardären gick in med pengarna på rätt sätt som jag menar.Pengarna kommer från mångmiljardären Dietmar Hopp öppnade sin enorma plånbok och erbjöd klubben hjälp. Från början gick D-marken till att bygga upp ungdomsavdelningen och att ge spelarna bättre träningsvillkor. Först på senare år har satsningen märkts utåt.

Han kom inte in och sa vem som skall köpas, utan han gav hjälp ekonomiskt och våga se på det långsiktigt.

- Hopp ser inte Hoffenheim som sin leksak, intygar klubbens presschef Markus Sieger.2010 ska TSG vara ett Bundesligalag, men med lite flyt går de upp redan till nästa säsong stod det i en artikel april 2008.

Idag leder de Bundesliga.

Med det vill jag säga att de går inte att köpa sig ett lag till en serieseger, men det går att hjälpa ett lag till framgång.

Så det är bättre att hjälpa än att ha.


Ha det bra

Inga kommentarer: