onsdag, november 26, 2008

Samordna resurser

Jag satt och lyssna en kort stund igår på stans budgetdebatt, ja det var ju bara gruppanförandena som man fick höra i radion så någon hel kväll blev det inte. Men jag hann i alla fall höra att "partiet" Mariehamn framtid vill att stadens tekniska sektor bör konkurrensutsättas nästan i sin helhet.
Jag blev att fundera att visst blir det billigare för staden, men blir det bättre?
När jag var idag på min länk runt Mariehamn så blev jag och fundera på att all snö som staden nu transporterar bort. Vart transporteras den ?
Istället för att splittra och minska Mariehamns verksamhet så borde man ju få den ännu tightare.
Tänk om all den snö som transporterades bort idag skulle transporteras till samma ställe, och där sen skulle tekniska sektorns personal köra ut snön. Och sen skulle fritidssektorns personal hålla den skidduglig.
Jag gissar att den snö vi har idag så kommer snart att smälta bort. Men samlar man den på ett och samma ställe packar, fyller på samt sen sköter om den. Så finns den där längre och man kan få en hyfsad bana på åtmisntone 0,5 km.
Tänk vad många skulle kunna ha nytta av den snön.
Så jag köper inte inte det här snacket om att lägga ut så mycket som möjligt till de privata. Se istället vad man mer kan erbjuda kommunivånarna genom samordning och en bättre organisation.
Så bärsta borgare håll inte på med era försök att avveckla den kommunala verksamheten hela tiden, var med och utveckla den bättre för kommunvånarna istället.

Ha det bra

2 kommentarer:

Christoph Treier sa...

Det finns kommuner som gör precis som du föslår. De tar vara på snön som man plogar från vägarna och parkeringsplatserna och underhåller med den skidspår och pulkabackar som brukar hålla långt in i våren. Till kommunens invånare stora glädje!

Göte sa...

Se det funkar i Österbotten och då borde det funka på lilla Åland. Och österbottningar och ålänningar är ju så lika.