tisdag, november 11, 2008

Ett steg på väg

I januri -06 tillsattes en kommitté med mig som ordförande som hade uppdraget att börja planera den framtida verksamheten inom äldreomsorgen.Med den stora frågan om hur skall äldreomsorgen i Sund se ut i framtiden ?
En stor sak som var med i slutrapporten var ett förslag var att bygga ett dagcenter där det skall finnas utrymme för dagverksamhet för kommunens äldre. D.v.s. även de som bor hemma skall kunna komma och delta i aktiviteter som arrangeras där.
I juni 2006 så godkändes rapporten om den framtida äldreomsorgen. Men ärligt talat så har jag inte vågat hoppats på ett dagcenter före ritningarna och kostnaderna för en om- och tillbyggnad är godkänd.
Men nu kan jag hoppas, för ikväll blev både ritning och kostnader godkända i fullmäktige och jag är mycket tacksam och nöjd över det. Men riktigt klar med att uppfylla den framtida äldreomsorgsrapporten är jag inte klar med ännu.
Utan det här är det första steget. Nu bör man börja se över hur man kan utveckla ledarstruktren så att vi kan förbättra vår service till de äldre. Sen har jag nått till mitt stora mål om en utvecklad äldreomsorg för alla äldre i kommunen. Men nu skall jag resten av den här veckan njuta av att uppfyllt det första steget och det är dagcentret.
Visst skall jag vara nöjd över att man bygger ut antal rum i Tallgården. Men jag är mer nöjd när jag kan utveckla servicen för de äldre i kommunen.
Alltför många ser bara byggnader och glömmer innehållet.
Men en viktig sak är viktig att komma ihåg och det är att i politik åstadkommer man inte något själv, utan i de tre kommittéer jag suttit och jobbat som ordförande i med just äldreomsorgsfrågor så har jag haft duktiga och trevliga personer med mig.

Ha det bra

2 kommentarer:

Anonym sa...

men tack Göte för du kämpat och kämpar på . Matte, nenne

Göte sa...

Tack Quia jag gör mitt bästa.