fredag, oktober 17, 2008

Skeptisk

Jag blir allt mer och mer skeptisk på att vara med i kyrkan och betala kyrkoskatt för jag börjar fundera allt mer för vem är kyrkan?
Detta inlägg är inte kritik mot personalen utan mot de förtroendevalda.
Jag måste där lyfta fram Finströms - Geta kyrkofullmäktiges beslut igår på kraftiga nedskärningar för personalen och samtidigt höja skatteöret.
Då blir jag att fundera på för vem är nu kyrkan och dess verksamhet. Jag vill inte betala kyrkoskatt bara för gudstjänsternas överlevnad. Okej i Sund så bedriver församlingen barnkör och har sångstunder på dagis som våra söner älskar. Men skulle det tas bort så blir det allvarliga funderingar på att skriva ur mig ur kyrkan. För nu är jag skeptisk på att man tar bort en tjänst som jag tycker gör ett bra jobb. Det är ungdomsarbetsledaren som skall tas bort.
Sen fick jag lite roligt på ordförande kyrkofullmäktiges ordförande Lars Rögård uttalande att "Skulle vi vara ett företag hade vi varit tvungna att gå i konkurs, så läget är mycket allvarligt". Hallå vakna herr Rögård !!! Rögård jobbar själv inom landskapets trafikavdelning och skulle man gå efter det så skulle landskapetstrafikavdelning bestå av enbart skärgårdsfärjor, och vi skulle tvingas köra på kostigar. För då skulle vi inte ha råd med vägavdelningen. Men vi måste erbjuda skattebetalarna en viss service.
Vad erbjuder Finström-Geta föramling för kyrkoskattehöjningen?
Sen skulle det vara intressant att få veta hur mycket är kyrkorådets inbesparings paket på. 8000/månaden står det i notisen här. Men det ryktas om att summan som sparas in är betydligt större. Enligt vad jag fick höra så visste inte ens arbetsgruppen som var tillsatt av kyrkorådet för att spara in pengar så visste de inte ens vad ungdomsarbetsledaren gör. Bästa förtroendevalda inom församlingen att jobba med barn och unga inom församlingen är betydligt mer än söndagsskolor. Söndagsskolornas storhetstid var det på förra seklet när ni var unga. Nu jobbar man bättre och har utvecklat föramlingsarbetet.
Okej visst är det min frus tjänst som ryker och jag borde vara bitter för det. Men så duktig som hon är är jag övertygad om att hon får ett annat jobb, och att jag sen får ha henne hemma fler helger när hon har varit på olika läger.
Ingen skriftskola där hon är borta 4-5 dagar. Så är jag egoistisk borde jag vara glad. Men det jag blir fundersam varför jag skall vara skriven i kyrkan när man skär ner på tjänster som verkligen gör något. Eller som maktgalen tror att man är duktig om man tar bort tjänster, och inte förstår innebörden av det.
Det är då jag faktiskt blir skeptisk på kyrkans framtid när man glömmer bort de mjuka värdena och tror man driver ett företag.
Om jag ínte tycker om ett företagspriser och service så slutar jag gå dit. Är det de nu som de förtroendevalda inom Finström-Geta församling också vill ?

Ha det bra.

4 kommentarer:

Christoph Treier sa...

Du träffar med dina senaste inlägg mitt i prick. De är kritiska och konstruktiva. Det har tyvärr blivit en mycket sällsyn kombination.
Läste i veckans kyrkopressen: "Barnen är inte kyrkans framtid utan barnen är kyrkan". Det är så sant det bara kan vara och då drar Finströms-Getas församling in ungdomsledartjänsten...Men antagligen är det för mycket begärt av de förtroendevalda att ta sig tid och läsa sig in i en sak som man ska ta viktiga beslut.

Anonym sa...

Bra igen Göte:)
Angående Lasses uttalande om företag och konkurs, Om finström-geta församling varit ett företag skulle styrelsen varit utbytt för länge sedan. Om det varit ett föratag skulle man ha TITTAT på siffror kontinuerligt och gjort förändringar där det minst skulle ha stört företaget och verksamheten/produktionen skulle ha varit bestående eller stigande.
Jon Lindeman höll en gång en predikan om rika och fattiga församlingar. Den fattiga församlingen hade många hus, material och ekonomiska tillgångar. Den rika församlingen hade MÄNNISKOR, gemenskap och glädje. Detta beslut som kyrkofullmäktige fattade igårkväll kommer att göra församlingen till en fattig församling-med bokslutet i balans. Eller rättare sagt starkt vinstdrivande om man snabbt gör en beräkning av sparåtgärderna som är "i princip omfattade".
Fortsättning följer.......
det nu amputerade benet!!!

Anonym sa...

Hej Göte!

Ditt inlägg berör! Du borde skriva det i tidningarna också, så det kommer flere människor till del. Alla läser inte din blogg.
En debatt är aldrig fel om den är konstruktiv.
Kyrkan som institution är under omvandling överallt i världen. Folk har börjat ifrågasätta mycket mera än tidigare, vilket är mycket bra. Det är precis som du skriver att arbete med ungdomar inte är enbart söndagsskola längre som den var för ett halvt sekel sedan.Ett ungdomsarbete i dagens kyrka är något helt annat än då glansbilder delades ut till dem som kom och som fick några gudsord på vägen när de gick. Arbetet med ungdomar och för ungdomar är mera angeläget än så och man önskar att de som tar beslut skulle inse vikten och värdet av det hela.
Personligen har jag skrivit ut mig ur kyrkan av just det skälet att andligheten och den lilla människan i sammanhanget inte har plats där längre. Jag tror det är många som känner så och det är synd. Kyrkan som institution har förlorat mycket trots att trossökandet är större än någonsin och jag tror att du har lagt fingret på en del av orsaken. Kyrkan har blivit en affärsangelägenhet som gagnar vissa men inte sina församlingsmedlemmar längre.
Jättefin tanke av Jon Lindeman om den rika kyrkan.

Göte sa...

jag är mållös. Tack Christoph, benlösa anonyma och Karin. Jag skall fundera på era fina kommentarer.