torsdag, oktober 23, 2008

ULA resa

I tisdags och onsdags så var jag i Borgå där ULA-gruppen träffades. I ULA gruppen så finns ställen som föregångarna i Vasa, Jobcenter i Kristinestad och Närpes var två ställen som imponerade på mig.
ULA står för Ungas Lärande och Arbete förstod jag.
Själv har jag nyss börjat jobba som ungdomslots vid katapult och det är ett jobb som jag trivs oerhört med eftersom jag brinner för ungdomsfrågor.
Men i fråga om ungdomsfrågor så blev jag imponerad av ungdomsdirektör Tuija Öberg och hennes verksamhet i Borgå. Men mest imponerad av mina två dagar i Borgå blev jag av stället Intro som är precis som jag tycker man skall ha. En trappa upp där så är det ungdomsgård och två trappor upp så fanns det bl.a. ungdomspsykitater och preventivmedels rådgivning.
Det är så jag tycker det skall vara när jag pratar om ett ungdomshus dvs korta avstånd och ett ställe som inte gör det svårt att gå eller hitta till.
Sen när ungdomsdirektören pratade om framtiden så var det inget om den väntade lågkonjukturen, utan om vad ungdomarna behöver.

Det var även trevliga bekantskaper i ULA gänget med mycket kunskaper så mitt återbesök i Borgå var mycket lyckat.
Ja återbesök blev det eftersom jag hösten-87 - våren -08 studerade i just Borgå.

Sammanfattningsvis så kan jag konstatera att nu förstår jag katapults profession mycket bättre för man försöker jobba så lika som möjligt och de övriga. Jag är stolt att vara med i katapultgänget för de gör ett bra jobb och jobbar för ungdomarnas bästa.

Ha det bra

Inga kommentarer: