måndag, oktober 13, 2008

Golfbana eller inte detta är frågan




Man kunde nyligen läsa i tidingen Åland en artikel om att centern föreslår att en det skall byggas en ny 18-håls golfbana i Kastelholmsområdet istället för en vid Ämnäs-Godby. Ja man märker vem det är egentligen som styr i den "nya" centern. Kommer ihåg en politikerveteran som skrivit insändare förut om den golfbanan. När insändarna då skrevs så fråga jag lite olika inom golfen på åland vilket som skulle vara bättre en golfbana till Kastelholm eller Ämnäs-Godby. De sade att Ämnäs-Godby banan blir betydligt högre klass än i Kastelholm. Nå Ämnäs-Godby föll på avundsjuka markägare och politiker mellan.


Bara för att landskapet erbjöd mark istället för att betala för marken. Ett sunt tankesätt tycker jag, men inte centern och liberalerna. Där styrde avundsjuka tydligen. Mark är makt.
Men nog om gången tid utan nu skall man se framåt och visst borde jag som sundspolitiker vara glad över att de vill satsa i Sund.
Men då funderar jag om att drar golfbanan i kastelholm lika mycket som i Ämnäs-Godby ? Nej om man frågar experterna. Men hellre Kastelholm eller inte alls sade de idag i radion.
Men idag i radion så intervjuades en framstående inom åländska turistbranschen som var rädd för att centern ville sänka golfprojektet bara med att föreslå något nytt.
För liberalerna gick nyligen ut med att de ville se Ämnäs - Godby som alternativ trots att de sänkte det projektet för mindre än ett år sen.

Blir ni kloka på det här ? Inte jag heller. Tyvärr så är politisk prestige viktigare här än att försöka göra något.
Och kom inte och skylla på dagens politiker för det ligger nog fler gamla rävar i skogen och lurar.
Och tyvärr är det nog så att avundsjukan sänkte ett bra projekt, och nu skall jag väl bli glad åt det här. Men blir resulatet det man ville med Ämnäs-Godby ?
Tyvärr är jag rädd att det det blir en halvmesyr som Baltichallen, Ålands idrottscenter m.m. Men där blev ju något i alla fall.
För golfens framtid för att få mer är jag skeptisk tyvärr, och allra minst med den här regeringen.


Ha det bra

Inga kommentarer: