tisdag, oktober 21, 2008

Låg skatt eller välfärd


Idag håller Ålands kommunförbund en jätteintressant seminarium med temat "lägre skatt eller välfärd" Åland har behörighet att lagstifta om kommunalskatten, men använder den inte. Istället kopierar lagtinget den finländska lagstiftningen rakt av. Vad kan vi vinna på en egen aktiv lagstiftning? Finns det några risker? Vad vill vi använda en aktiv lagstiftning till? Ja så beskriver Ålands kommunförbund seminariet på hemsidan. Det låter jätte intressant så jag skulle jättegärna fara dit, men jag kan inte tyvärr för jag är bortrest på en arbetsresa.


Ämnet intresserar mig. Och ännu intressantare blir det när kommunförbundet skriver i sin hemsida följande text om seminariet "ökade krav på skola, äldreomsorg och sociala skyddsnät hör till framtidens utmaningar. Ska kommunerna vara konkurrenskraftiga måste de klara av att möta invånarnas förväntningar. Samtidigt måste utvecklingen vara ekonomiskt hållbar".


Jag är nyfiken på de lösningar som föreslås. Själv så tror jag det måste göras mer än att ta över lagstiftningen för jag undrar om det egentligen är där skon klämmer. Jag tror mer på att vi måste börja våga se på en kommunreform. Skall vi långsiktigt börja se hur kommunerna skall klara av de ökade kraven på skola, äldreomsorg och det sociala skyddsnätet så måste vi ha större och kraftigare kommuner än vad vi har på Åland idag.

Om vi tar över beskattningen så blir vi nog inte fler skattebetalare i kommunen för det. För att vi skall förbättra skolor, äldreomsorg och det sociala skyddsnätet så måste man också i kommunerna välja att satsa på det.

Det anser jag inte alla kommuner gör här på Åland idag.

Jo en sak satsar vi på eller rättare sagt ha satsat på här på Åland både inom skola och äldromsorg, och det är dessa stora och fina skolor och äldreboenden alltså själva byggnaderna. Genom vår tidigare landskapsandelslag där det fullkomligt östes pengar åt kommunerna för investeringar, men man tänkte inte på driften och utvecklingen av personal gentemot kommunens storlek. Nu tänker man inte heller på driften, men man kanske funderar lite mer innan investeringen görs.

Men varför kan man inte se ordentligt att t.ex. inom äldreosomorg att det lönar sig att satsa mer på drift än att bygga ut hela tiden.


Jag tycker det är bra att Ålands kommunförbund har en sån här dag men jag undrar om man tänker tillräckligt brett.

Seminariet inleds med gemensam lunch och ger mycket tid för deltagarna att samtala i arbetsgrupper. Grupperna leds av förbundets strategikommité: Kerstin Alm, Peter Carlsson, Niklas Eriksson, Bjarne Pettersson och Carolina Sandell.

Är det de som varit med och styrt det PM som kommer från jurist Tomas Lundberg så är det inte mycket prat om kommunreform i alla fall.

Sen står det Sigurd Lindvall från Ålands kommunförbund talar om förbundets ståndpunkt och vilka möjligheter en aktiv lagstiftning ger.

Men lagstiftningsmöjligheten ger inte en bättre välfärd, det ges av politisk mod att våga ta skatt för att täcka en bra välfärd i den egna kommunen.

Jag är helt övertygad om att de åländska kommuninvånarna hellre betalar lite mer skatt för en bra välfärd än att se om lagstiftning är egen eller inte.

Därför vill jag symbolisera med bilden här uppe till vänster, att det behövs fler händer inom skola, vård och omsorg. Och det gör det med skatten.


Ha det bra.

Inga kommentarer: