måndag, oktober 06, 2008

Luktar skumt

Man kunde slutet av förra veckan läsa i media om journalisten Björn Häggblom som blev handplockad till en tjänst som förvaltningschefens assistent med en månadslön på 4200 euro.
Det som är speciellt är att Björn också då jobbat som politiskreporter.
Först vill jag förtydliga om att jag förstår att Björn tackar ja till en tjänst som han blir erbjuden. Men jag förstår mig inte på regeringen varför de tillsätter en sådan tjänst utan att lediganslå den, så att alla som anser sig vara behörig skulle kunna söka den.
Därför svävar det lite funderingar runt ens huvud om den "tillfällige" projekttjänst. Ja den måste ju vara tillfällig eftersom de tillsatte den utan att lediganslå den.
Men mina funderingar är bl.a.
- Det är inte så många jornalister som gör sig obekväma, men Björn kunde vara obekväm ibland så blev han då så obekväm att de erbjöd honom en tjänst ?
- Under senaste tiden så tyckte jag att Häbblom varit lam i sina rapporteringar från lagtinget. Trots att den här regeringen inte lyckats åstadkommit något politiskt så kom det inget från radion om det. Då börjar jag fundera att hur länge har Häggblom vetat om den här tjänsten. För säg nu att han vetat om sen sommaren att den här skulle komma och att han är aktuell. Nå inte är man väl dummare då än att det speglar av sig i hans arbete.
Men det är hans val. Men jag förstår definitivt inte vår liberal ledda regering att de täcks tillsätta tjänsten på det sättet.
  • Inte har haft med den i budgeten.
  • Inte att den som anser sig behörig kan söka.
Nä det här luktar inte skumt, utan mer ruttet.
Men nu är det ju nytt ledarskap som det hette när liberalerna gick till val.
Så vi får väl vad vi ålänningar är värda, för det var ju de som vann valet.

Ha det bra.

Inga kommentarer: