torsdag, oktober 30, 2008

Stolt, nöjd och tacksam

Idag nu så vid 16-tiden så har jag suttit i Ålands lagting i 5 år.
Men just nu är den här perioden över. För den här perioden men jag kommer igen...
Om man följt med min blogg en längre tid så kanske ni vet att jag överraskande blev invald i Ålands lagting 2003. Sen i valet 2007 så ökade jag mitt röstetal men tyvärr räckte det inte till att bli invald som ordinarie lagtingsledamot utan jag kom som förste ersättare för mitt parti socialdemokraterna.

Jag är stolt över att ha fått chansen att sitta i Ålands lagting. Det är alltså ett fåtal som fått den chansen så jag är stolt över att få varit en av dem.
Man är ditvald av Ålands folk som vill man skall representera dem. Det är ett förtroende uppdrag som jag aldrig skulle få. Lite ledsamt är att min pappa aldrig fick uppleva detta. Han skulle också varit stolt över mig.



Nöjd är jag med det jag fått presterat under mina 5 år.
Det här ett axplock som jag varit med och fått tillstånd:
  • Besökscentrum i Bomarsund - Lämnade in motion våren –04 och nu pågår planeringen av besökscentrum.
  • Personlig hjälparutbildning – Lämnade in motion om behovet av personlig hjälparutbildning våren –04 och våren - 07 så var det dimission av första årskullen
  • Barnombudsman - Lämnade in motion våren –04 om vikten av att barnombudsmannen skulle ligga under landskapet och 01.03.2006 så anställdes nuvarande barnombudsman under landskapet.
  • Nya avgifter inom ÅHS - pensionärsrabatt. Jag fick sitta med i gruppen om nya avgifter inom ÅHS och där drev jag hårt att få igenom ett sänkt högkostnadsskydd för sjuk- och ålderspensionärer. Tyvärr fick jag inget understöd om sjukpensionärer men ålderspensionärerna fick högkostnadsskyddet sänkt från 450 euro till 125 euro.
  • Avgiftsfri terapi för unga under 18 år. Under arbetet i avgiftsgruppen så fick jag in att all terapi för barn under 18 år skall vara avgiftsfri.
  • Tillgänglighet till den offentliga tandvården.Idag är det ytterst begränsat vem som har tillgång till den offentliga tandvården. Men det borde finnas fler som har tillgång till den offentliga tandvården.


Tacksam här jag över de personer jag lärt känna genom mitt lagtingsuppdrag. Alltså lagtingledamöter som jag på den politiska skalan är långt ifrån. Men som är politiskt korrekta och trevliga personer.Personer där vill jag nämna är Fredrik Karlström, Johan Ehn, Roger Jansson, Danne Sundman och Mats Perämaa är några som jag tycker är riktigt trevliga personer och som sagt samtliga står jag långt ifrån politiskt men kommer bra överens med dem ändå.

Största tacksamheten vill jag ge de jag fått suttit tillsammans med i lagtinget som Christian Beijar, Ann-Helena Sjöblom, Carina Aaltonen, Henrik Lagerberg, Lasse Wiklöf, Camilla Gunell och framför allt Barbro.

Barbro har lärt mig mycket och också krävt en del. Utan henne skulle det inte ha kännts så bra som det gör nu.Jag hoppas jag kommer att tacka henne och förklara för henne hur mycket jag uppskattat hennes ärliga, rättvisa och lite krävande stil. Men med det så har hon också gett ett förtroende. Och med förtroendet så har man lyft sig själv.

Men jag är inte tillräckligt nöjd och tacksam utan jag vill dit igen. I väntan på de tre åren tills nästa val så kommer Talmans Roger Nordlunds ord att sitta kvar i mitt huvud."Göte är en person som utvecklats mycket som politiker och har många politiska år framför sig ännu. Därför säger att han tar en paus från lagtingsuppdraget"

De orden så kändes bra och ett erkännade av mina 5 år som lagtingsledamot.

Ha det bra

Inga kommentarer: