torsdag, augusti 28, 2008

Är politik roligt eller är det bara stridigheter ?

Det är en mycket vanlig fråga jag får. En annan fråga kan ofta vara att kan man påverka någonting överhuvudtaget?

De här två frågorna är i klar majoritet när någon vill fråga mig om politik.

Sen ser jag det väl hur två aspekter den ena är lagtingspolitiken som ofta blir vi och dom. Och där är det lite tuffare att lyckas få igenom saker och mer ovisst. Men eftersom jag nu inte har många veckor kvar i lagtinget så skall jag vara otroligt nöjd med de här 5 åren i lagtinget.
Det jag bl.a. fått upp på agendan är:
  • Besökscentrum i Bomarsund - Lämnade in motion våren –04 och nu pågår planeringen av besökscentrum.
  • Personlig hjälparutbildning – Lämnade in motion om behovet av personlig hjälparutbildning våren –04 och våren - 07 så var det dimission av första årskullen
  • Barnombudsman - Lämnade in motion våren –04 om vikten av att barnombudsmannen skulle ligga under landskapet och 01.03.2006 så anställdes nuvarande barnombudsman under landskapet.
  • Nya avgifter inom ÅHS - pensionärsrabattJag fick sitta med i gruppen om nya avgifter inom ÅHS och där drev jag hårt att få igenom ett sänkt högkostnadsskydd för sjuk- och ålderspensionärer. Tyvärr fick jag inget understöd om sjukpensionärer men ålderspensionärerna fick sänkt från 450 euro till 125 euro.
  • Avgiftsfri terapi för unga under 18 årUnder arbetet i avgiftsgruppen så fick jag in att all terapi för barn under 18 år skall vara avgiftsfri.
  • Tillgänglighet till den offentliga tandvården.Idag är det ytterst begränsat vem som har tillgång till den offentliga tandvården. Men det borde finnas fler som har tillgång till den offentliga tandvården. Fick med i ÅHS planen att det skulle ses över under 2008, men hörde minister Sjögren om att det skull nu ses över under denna mandat period. Alla har vi våra prioriteringar.


Men nu två dagar så har jag averkat onsdag socialnämnd som vi har gemensamt med Vårdö kommun. Och ikväll så var det omsorgsnämnden. Det som var det speciella med de två mötena att vi gick igenom budgetförslaget för 2009.
Och det som känns riktigt bra är att vi i båda möten hade konstruktiva diskussioner och det behövdes ingen röstning utan vi disskuterade om vad som är bäst för kommuninvånarna. Och då är är politik roligt.
Men jag skall ju inte ropa och jubla allt för mycket ännu för det skall ju komma igenom kommunstyrelse och fullmäktige också.

Men nu skall jag njuta på hur kul det är att få vara med och leda två så pass bra nämnder jag är med i.

Ha det bra.

Inga kommentarer: