torsdag, augusti 07, 2008

Inte som jag tänkt mig

Jaha ja idag skulle jag på extra stämman om Ålands idrottscenter och jag måste ju erkänna att någon stor aktieportfölj har jag inte, så att fara på stämma hör inte till vanligheten för herr Winé. Men tillsammans med en mycket god vän så har jag en firma som heter Åland Coaching & Event. Vi har 5 aktier i Ålands idrottscenter och idag då så var det den stora domedagen för Ålands idrottscenters framtid.
Ingressen i Ålandstidningens artikel om stämman så står det följande "i dag håller Ålands idrottscenter en extra bolagsstämma i Godby. Antingen genomgår bolaget en frivillig likvidation eller så kommer bolaget att fortsätta existera utan verksamhet".
Nå nu blev det en frivillig likvidation och det väntade man sig men den här stämman blev inte som jag väntat mig.
Jag tänkte berätta lite om mina åsikter om vissa saker. Men orutinerad som jag var så hade jag glömt att ta med mig fullmakt för röstningen, eller jag tänkte inte på att jag behövde det eftersom jag är VD i ÅCE. Men hur skulle de veta det !!! Så det är klart som korvspad att jag behöver en fullmakt.
Nå inte rösta tänkte jag att konsekvensen är av det, bara jag anmäler mig. Men jag fick ju inte ens yttra mig. Så mycket var de aktierna värda fy f.n.
Så nu fick jag sitta där och lyssna på allt, utan att säga något USCH vad jobbigt det var.

Nå vad skulle jag velat ha sagt där då ?
1. I dagen Ålandstidning så står det att "bolaget Ålands idrottscenter Ab:s ekonomi är körd i botten".
Senaste bokslut var det ett minus på ca 2000 euro, så helt körd i botten var det nog inte. Visst har ju Finströms kommun gett ett driftsstöd så att bolaget Ålands idrottscenter skulle klara sig.
Men nu fick jag höra att det nya driftsbolaget kommer att få värme, vatten och kemikalier ersatt. Sen sa kommunstyrelsens ordförande efteråt att Finström kan tänka sig att ge driftsstöd också !!!
Tänk om Ålands idrottscenter skulle fått den chansen.

2. Ålands idrottscenter har för mycket skelett i garderoben. Men vad då ? Skulle varit intressant att få höra vad skelettet egentligen är. Bokslutet har blivit godkänt varje år av revisorer.
Det är fegt att säga så.
Jag tror att de redan har någon som det gärna vill driva det här, eller så vill de att kommunen skall driva det i egen regi.

En sak är jag säker på att billigare för Finströms invånare blir det inte. Nu har kommunen fått betala ca 200 000 / år. Men det kommer inte att räcka nu. Och då har man faktiskt sålt tjänster till kommunen, så man kan inte sätta det helt under driftsstöd.

3. Men om planerna för likvidation fick jag inget veta, utan allt skedde bakom min rygg. Så det som kändes mest för mig är att under alla hårda år i Ålands idrottscenters styrelse så har jag stannat kvar och jobbat eftersom jag har en bred bekantskapskrets i både Finalnd och Sverige. Så ville jag mitt allt för bolaget.
Sen fast jag sitter i styrelsen fick jag inte veta om planerna för likvidation. Utan jag fick höra rykten, som sen blev bekräftade på stämman i slutet av juni.
Så ärligt talat känner jag mig pissad i ögat (ursäkta uttrycket), när de går till jurist och jag inte får veta om det alls.
Ärligt talat är jag oerhört sårad. Och jag vet inte ens vad det sagt. Det var inte vad jag tänkte mig när jag tackade jag till att sitta med i styrelsen 2004.

Nå jag har gjort mitt bästa för bolaget i många år och nu är det slut med bolaget så vemodigt är det, mycket vemodigt.
Men hallen finns kvar och jag kommer fortsätta att jobba för att få dit SIF simmare idag har vi ca 90 simmare som börjar i september och även träningsläger utifrån att komma och besöka vår fina simhall i Godby.
Så länge hallen är fräsch och man har rimliga hyror så är det en träningsanläggning av yttersta klass och och konceptet kan man sälja lätt om de behåller samma fina service.
Lycka till vem det är som driver det i framtiden. Jag trodde att Ålands idrottscenter skulle leva länge till men det blir inte alltid som man tänkt sig.

Ha det bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och vad rör en styrelse där fattade beslut inte är protokollförda? Eller är de det? Har du varit frånvarande då besluten har fattats? I annat fall bryter ju förfarandet mot aktiebolagslagen. En grupp kan inte förbigå styrelsen utan formella beslut. Vilka är revisorerna? Hur kommer det sig att man lejer in odugliga städare då det finns kompetent arbetskraft? Allt pekar i en riktning, en kommunpolitiker som aldrig nämns i sammanhanget, men som har sin tentakler överallt. Skall nya vandrarhemmet också heta Wirrans?

Göte sa...

De tog beslutet om likvidering efter stämman dvs då jag inte längre var med.
Men planerna förbereddes under den förra styrelsen, och därav min frustration.
Så det har nog allt på det torra. Sen om städare så det är en lång historia men det vill jag inte lämna ut här. Men jag är mycket i simhallen och där har jag inte haft något att klaga på. Och jag hoppas att de fortsättningsvis håller sig lika fräsch.

Ha det så bra.


H: Göte