tisdag, augusti 26, 2008

Professionalitet

Som ni kanske läst i tidigare inlägg så var jag till tandläkare för par veckor sen som inte gick så bra.
Utan att gå in på detaljer så förstod den här tandläkaren att jag haft ont.
Jag kan erkänna att igår var jag nog lite nervös över mitt tandläkarbesök och hur skulle det gå att få bort tanden.
Men jag vill verkligen nu lyfta fram den här tandläkaren som var både pedagogisk och sympatisk.
Först så visade han hur han skulle göra ingreppet och sen då om hur man lagar den skada som uppstod vid mitt förra besök.
T.o.m. att jag fick mobilnummer ifall jag skulle behöva konsultera honom vid värk som kunde uppstå sen.
Före så pratade han med mig om Janne Holméns maratonlopp, så att jag antagligen inte skulle vara så nervös. Så tydligen syntes det att jag var nervös :-)
Faktiskt riktigt kul när man får gå till yrkesmän som vill göra bra jobb, och visar en professionalitet och stolthet över sitt yrke.

Ha det bra

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter trevligt. Själv utvecklade jag en ordentlig tandläkarfobi på 70-talet då pedagogiken lyste klart med sin frånvaro. Detta har lett till många problem eftersom jag bara har gått till tandis vid absolut akuta besvär, jag förstår ju på en logisk nivå att det gör ont mycket längre tid att undvika tandis men fobier är sällan logiska.. Hoppas att en utveckling har skett på det psykologiska planet i tandläkarskolorna så att framtida generationer slipper samma munproblem som jag har haft. Sköt om dej Göte.

Anonym sa...

Även jag besökte tandläkare igår. Dock inte samme man som du. "Min" sa först: "det här tar vi lugnt, många pauser och lite i taget..." Efter 10 minuter morrade han "ska du ha så här mycket pauser så kommer vi inte att hinna bli klara!!". Vid ett tillfälle berättade han att han haft patienter som somnat under denna behandling. Själv är jag övertygad om att dessa inte somnat utan snarare svimmat. Men med munnen full med prylar, totalbedövad så är man i klart underläge att försöka förklara detta faktum varför denne tandläkare fortsättningsvis tror att hans patienter somnar nu och då...

Göte sa...

Tack för era kommentarer P & P. Och visst är det ju så att tandläkre ofta blir disskuterade och att man hamnar i både trevliga och mindre trevliga situationer.
Sen är det alltid lika intressant med tandläkare att de skall prata med en när man har 4-5 olika sugar, tre händer och ett par borrar i munnen. Man har tänjt ut munnen till en storlek som man trodde var omöjligt.
Så att svara är omöjligt. Sen om man nickar medhållande så ber de en hålla huvudet stilla.
För säga emot en tandläkare har jag aldrig gjort en ännu. Tandläkare med borr i munnen har makt.
Ha det bra.