lördag, augusti 30, 2008

Finnkamp eller egentligen borde det väl vara Sverigekampen

Jag vet inte hur högt Sanna Kallur, Tero Pitkämäki, Robert Kronberg eller Jukka Keskisalo prioriterar finnkampen.
Men jag tycker det är en av årets höjdpunkter inom friidrotten.
Framför allt så får man se lite av bredden inom friidrotten. Visst kan det vara kul att se Wissman springa 400 och 200 meter. Men sen tycker jag det är kul att Nil de Oliveira som nu blev bäste svensk.
Eller på damernas 400 meter där Frida Persson vann. Och då skall hon idag säkert springa 400 häck som är hennes riktiga gren.
Men före finnkampen visste jag inget om henne.
Men när jag växte upp med att följa finnkampen så var det Finland som dominerande på långdistans och det kan man ju inte riktigt säga att de gör nu. Svenska damerna och herrarna förnedrade sina finska motståndare igår och hur kan det egentligen bli så olyckligt (för min del alltså).
Sen kan man ju undra att varför kallar jag det för finnkampen när det är Finland som jag håller på.
Så det borde ju egentligen vara Sverigekampen.
Så man kan nog hålla med om att medias påverkan är stor. För jag ser mest på svensk tv och läser mest svenska tidningar.
Idag håller jag tummarna lite extra för åländska Hanna Wiss springer för Finland i flickkampen.
Men ikväll vill jag sen se finska sisun kliva fram, lite mer än igår.

Ha det bra.

3 kommentarer:

Christoph Treier sa...

Då gör Karin Storbacka från Pedersöre sitt landskamp debut och springer sitt nästbästa 400 meters lopp någonsin och du tittar på svenskan Frida Persson...!!

Göte sa...

Ja vad skrev om svensk media och dess påverkan.
Sverieges radio som jag lyssnade på när jag var på länk nämnde inget om Storbacka. Men prtade minst 5 min om Frida Persson.
Så jag skyller på YLE som tog bort den sportsändningne på svenska som var mycket bra. Nämligen radio X3M. Men nu skall jag bättre mig när jag följer med Sverigekampen. Jag skäms lite eftersom det även var en finlandssvensk. Men tack för infot.
Ha det bra.

Göte sa...

Ja tack gör att berättade vem Karin Storbacka var före hennes otroliga prestationer på 800 och långa stafetten. Som vanligt så berättar du före det händer. Imponerande !!!