onsdag, augusti 06, 2008

Idrottens grundstenar






Idag var jag ombedd att att hålla en mentalträning föreläsning för unga seglare. Och det var intressant att se stället som de hade sitt läger på. Själv är jag ju mest van med sim- och innebandyhallar. Men det här var lite speciellt att bli hämtad med båt och sen utskjutsad till en ö. Men mer imponerad var jag nog av att här bodde man inte i lyx utan det var tält som gällde för alla, ja förutom en ledare (förälder) som bodde inne i stugan:-) Och de hade varit ute på läger sen i måndags och tänker man på deras goda humör så kan man inte vara annat än imponerad.






Det är då man tänker på det som är idrottens grund. Nämligen glädje och gemenskap. Det är ju nu inte så länge tills OS börjar och då tror jag nog man måste påminna om idrottens grundstenar som jag anser att är just glädje och gemenskap, jag tror det lätt kan glömmas bort i medaljhetsen som kommer att pågå i Peking den närmaste månaden.






Avslutningsvis så vill jag påminna om ö-spelen som jag egentligen hellre kallar för friendly games, för det är någonting som det verkligen är, som 2009 hålls på Åland. Dit är det nu bara 325 dagar kvar. Ålands största idrottsevenemang någonsin! Glädje. Vänskap. Idrott. 25 öar, 15 sporter, 3700 deltagare och 1500 funktionärer. Det blir det största internationella sportevenemanget på Åland någonsin. Öspelen innebär mängder av spännande möten mellan människor och det är upplagt för folkfest. Och en spännade utmaning för de arrangerande idrotterna.

Ha det bra


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, är själv imponerad av att ha "försmäktat i 5 dagar på en öde ö". Nästan ryste när jag vred på duschen med rinnande vattenför en stund sen. Har dock drabbats av akut ryggont efter att ha kånkat 40 liters dunkar med vatten. Kiropraktor? Någon att rekommendera - jag ska på 40-års kalas på lördag... Tack för besöket, var kul med en "utomjording" på vår lilla ö!

Göte sa...

Ja Pia du är duktig som du slitit för barnen. Vilken tur att de har föräldrar som dig, Jussi och Karin på lägret.
Med er tre där så så behöver man inte vara orolig att de hade tråkigt i alla fall. Besöket var roligt och det var en upplevelse att få åka med Kapten Pia som körde båten.
Ha det så kul på kalaset.