torsdag, januari 24, 2008

utanförskap

Eftersom jag har en "ledig" dag idag så sitter jag nu och plockar lite papper hemma på skrivbordet. Orsaken till att jag satt ledig inom citattecken är att med ett möte mellan 11.30 - 13.00 och sen ett utbildningstillfälle om nya barnsskyddslagen mellan 13.00-15.00 så mycket ligga på soffan är det inte men jag är ledig från fältarna idag.
Men när jag satt och plockade med pappren så såg jag ett papper om utanförsskap och tänkte det här skall jag nu skriva blogg om. Ett växande bekymmer är nu utanförskapet allt fler som blir hemma och isolerade från det övriga samhället. Då är det nu allt fler ungdomar som hamnar i ett utanförskap och då funderar jag ofta att hur kan man komma ifrån det. Och hur kommer det sig att det blir så. Hur kan vi i dagens samhälle acceptera att fler yngre blir isolerade och vems är ansvaret? Visst är det många föräldrar borde reagera men sen har vi föräldrar som inte orkar vems är då ansvaret ? Visst bör samhället reagera och sen inom tredje sektorn så har vi Folkhälsans verksamhet som har stor betydelse i att stödja föräldrar. Men visst så har vi i kommunerna också ett ansvar men med vilket verktyg.
Efter nu har suttit i socialnämnden så har jag regerat på hur att det riktiga verktyget saknas och då menar jag ett motivationsverktyg.
V.3 så debattera vi i lagtinget om utkomstskydd för arbetslösa och där är det så att man får lika liten ersättning som grundagpenningen om man är arbetslös eller om man väljer att gå på sysselsättningsstöd. Hur skall man då motivera de arbetslösa att ta ett sysselsättningsjobb för samma ersättning nämligen 23,91 euro per dag. Men om man väljer att sysselsättnings jobba så får man betala själv sin transport till och från jobbet samt att man skall betala sin lunch o.s.v.
Nu föreslog vi socialdemokrater för näringsutskottet att de skall se om man man inte skulle kunna höja sysselsättningsstödet för arbetspraktik med 20%.
För något måste vi göra. Vi i Sund har börjat reagera och kommer nu att för att få fler i sysselsättning men då måste vi få det rätta verktyget.
För ingen mår bra av att vara hemma men man måste hjälpa de att komma igång men inte att skuldbelägga. Ingen väljer frivilligt att vara arbetslös och bli hemma därför alla hjälpa så gott det går.
Ha det bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta var så mycket mer kul att läsa än den där gamla handbollen i förra bloggen. Ska du sitta kvar i soc.nämnden?

Göte sa...

Vad då gamla det var ju LIVE !!! Jo det blir nog 4 år till i socialnämnden, vilket jag ser fram emot.