onsdag, januari 09, 2008

lagtingsdag

Idag var jag ledig från fältarna så jag koncentrerade mig då på lagtingsarbetet så 9 imorse rullade jag in mot stan och först for jag och klippte mig fin.
Men sen for jag till kontoret och skrev ett anförande om framställningen om utkomsskyddsbestämmelser för arbetslösa.
Jag tänkte egentligen bara ha ett kort anförande om två saker nämligen om det att nu när arbetsmarknadsmyndigheten kräver att den arbetssökande skall göra upp en handlingsplan så vill jag man skall göra det i samråd med kommunensocialkansli eftersom jag förmodar att med arbetslöshetspenning så är de i behov av kommunens utkomststöd och då bör ju kommunens socialkansli ha en plan där också och då bör de samköras med ett gemensamt må.
Sen eftersom grunddagpenningen är endast 23,91 euro och tyvärr är sysselsättningsstödet på samma summa så då är det ju inte lätt att motivera en arbetssökande att man skall gå på sysselsättningsstöd för samma summor. Därför föreslog jag att sysselsättningsstödet borde ligga på 30 euro per dag.
Sen efter plenum så hann jag faktiskt också och träna en sväng till avancia idag eftersom min förkylning nu ÄNTLIGEN håller på att släppa.
Så imorgon skall jag och simma.
Just nu mår jag ganska bra och hoppas du också gör det.
Ha det så bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu börjar man känna igen dig igen. Välkommen tillbaka till livet. Pia

Göte sa...

Välkommen till livet du vet vår gemensamma gamla kollega Jonas. Han och jag skall springa en halvmara i maj och lidingöloppet i spetember så där far väl det livet.